In het nieuwe seizoen: Tour of Faith elke laatste zondag van de maand

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 07 augustus 2020

Foto: Ramon Mangold

Jongeren zijn mobiel waar het gaat om studie, werk én Kerk

In het bisdom is Tour of Faith de maandelijkse jongerenontmoeting voor jongeren (16-30 jaar) uit parochies met de bisschop. Nieuw is in het komende seizoen dat de bijeenkomsten elke laatste zondag van de maand worden gehouden.

Een vaste zondag in de maand maakt het eenvoudig voor deelnemers om de bijeenkomst in de agenda te zetten. Ook voor de organisatie en parochies heeft een vaste dag in de maand voordelen. Parochies kunnen de Tour of Faith makkelijker opnemen in hun activiteitenprogramma voor jongeren. Niet elke parochie heeft een eigen jongerenprogramma en op deze manier kan dan toch een aanbod worden gedaan. En als een parochie een eigen aanbod heeft, kunnen het parochie-aanbod en het diocesane aanbod elkaar versterken.

Het is belangrijk dat jongeren elkaar ontmoeten in de eigen parochie en als ze te gast zijn in een andere parochie. Het is de kracht van het diocesane en landelijke jongerenwerk dat jongeren in grotere getalen samenkomen om het geloof te vieren, gevoed te worden door de eucharistie en catechese, en geënthousiasmeerd.

Jongere generaties katholieken zijn mobiel waar het gaat om studie en werk én hun betrokkenheid op de Kerk. Dat zegt ook de instructie over missionair pastoraat die recent uitkwam in Rome (congregatie van de clerus). Deze instructie over “pastorale bekering” in dienst van de evangelisatie wijst op de noodzaak van samenwerking over parochiegrenzen heen in dienst van de missie van de lokale Kerk, oftewel het bisdom (nr. 123).

De Tour of Faith is daarin een belangrijk instrument. Jongeren vormen een netwerk, waarin ze samen met elkaar op weg zijn en elkaar rond de bisschop ontmoeten.

Tijdens de Tour of Faith zijn de jongeren steeds te gast in een parochie, ergens in het bisdom. Ze vieren de eucharistie met bisschop Van den Hende als celebrant, hebben een catechese die uitmondt in een geloofsgesprek en sluiten af met een gezamenlijke (brood)maaltijd. De eucharistieviering begint om 15.00 uur. Het programma eindigt rond 18.30 uur. In de Advent en de Veertigdagentijd is er ook gelegenheid om in het kader van de Tour of Faith het sacrament van boete en verzoening te ontvangen.

Startend vanaf oktober kunnen parochies jongeren uitnodigen voor de Tour of Faith op de laatste zondag van de maand. Alle data staan op de agenda op de bisdomwebsite. Jongeren kunnen zich via een mail aan de diocesaan jongerenwerker Desiree Bühler ook aanmelden voor de whatsapp-groep van het jongerenpastoraat. Dan krijgen ze ook iedere keer de uitnodiging.

Dit zijn de data: