Jaar van de Sacramenten en start ‘diocesane fase’ bisschoppensynode

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 23 september 2021

Foto: Ramon Mangold

De start van het Jaar van de Sacramenten valt samen met het begin van de ‘diocesane fase’ van de bisschoppensynode

Op zondag 17 oktober begint een nieuw diocesaan themajaar in het bisdom Rotterdam: het Jaar van de Sacramenten. Dit zal duren tot 9 juli, het feest van de HH. Martelaren van Gorcum die met hun leven hebben getuigd van het geloof in de eucharistie. Bisschop Van den Hende kondigde het Jaar van de Sacramenten eerder dit jaar aan tijdens de Nationale Bedevaart Brielle (19 juli).

“In het kader van het Jaar van de Sacramenten zullen we in ons bisdom meerdere initiatieven en activiteiten ontplooien en aanbieden, zowel op diocesaan niveau alsook voor de afzonderlijke parochies en geloofsgemeenschappen”, schrijft de bisschop in een brief die in het bisdom is verstuurd. “Ik nodig u van harte uit om u aan te sluiten bij het Jaar van de Sacramenten met activiteiten in de parochies.”

De zeven sacramenten zijn: de doop, het vormsel, de eucharistie, de ziekenzalving, het sacrament van boete en verzoening, het huwelijk en de wijding. Bisschop Van den Hende: “Sacramenten zijn tekens, in woord en gebaar, die we in Jezus’ Naam in de gemeenschap van de Kerk mogen vieren. We vieren de sacramenten in kracht van de Heilige Geest. Het is de Heer die ons in de sacramenten aanraakt.”

“Als we de sacramenten vieren als een geschenk van onze Heer, kunnen we ondervinden hoe je erdoor gesterkt kunt worden in je leven als leerling van Christus, in de gemeenschap van de Kerk. Ik hoop daarom dat we met de zeven sacramenten de komende tijd een verdieping doormaken. Om nog meer te zien hoe de verrezen Heer ons in de viering van de sacramenten tegemoet komt, om nog meer te zien hoe de eucharistie de Kerk opbouwt.”

“Dat zegt ook het voorbereidingsdocument voor de bisschoppensynode die in 2023 in Rome plaatsvindt (‘Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio’)”, vervolgt de bisschop. Het voorbereidingsdocument zegt: “Het ‘samen op weg zijn’ [als Kerk] is alleen mogelijk als het gebaseerd is op het gemeenschappelijk luisteren naar het Woord en de viering van de Eucharistie.”

“Ik hoop dat we met de zeven sacramenten de komende tijd een verdieping doormaken.”

De datum van 17 oktober, als start van het Jaar van de Sacramenten, valt samen met het begin van de ‘diocesane fase’ (oktober 2021 - april 2022) ter voorbereiding op deze bisschoppensynode. De bisschop is op deze zondag om 15.00 uur hoofdcelebrant in een speciale eucharistieviering in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal in Rotterdam. Nadere informatie hierover volgt nog.

“De themajaren die we in het bisdom hebben gehouden, zijn vruchtbaar gebleken. Ze sterken ons geloof, helpen ons om het geloof door te geven en bereiden ons zo als gemeenschap voor op de toekomst, waarin het verkondigen van Christus en zijn evangelie onze belangrijke missie blijft. Ik hoop van harte dat het Jaar van de Sacramenten veel vrucht zal dragen”, aldus de bisschop in zijn brief.

De diocesane themajaren die in het recente verleden in het bisdom Rotterdam zijn gehouden, zijn het Jaar van het Woord van God (2020), het Jaar van de Roepingen (2019) en het Jaar van Gebed (2018). Daarvoor vierde het bisdom onder meer een Laurentiusjaar (2015) en een Jaar van Daden van Liefde (2014). Deze jaren volgden op het Jaar van het Geloof (2012-2013) en het Heilig Jaar van de Barmhartigheid (2016) die in de Wereldkerk werden gevierd.