Jongerenpastoraat: ‘Een nieuw seizoen bomvol activiteiten’

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 08 september 2020

Het jaarprogramma heeft de vorm van een ansichtkaart met op de achterzijde: "Kom je ook?"

Nieuwe uitnodiging aan jongeren voor activiteiten via een ‘kalenderkaart’

“In de periode waarin wij door de coronamaatregelen niet bij elkaar konden komen is één ding heel duidelijk geworden: de ontmoeting met andere jongeren is belangrijk.” Desiree Bühler, medewerker jongerenpastoraat, heeft voor het bisdom Rotterdam weer een nieuw jaarprogramma samengesteld. “Het werkjaar 2020-2021 is bomvol activiteiten, waarbij jongeren elkaar ontmoeten, met elkaar de eucharistie vieren, zich verdiepen in geloof en samen eten.”

Die maaltijden zijn, na de eucharistieviering met bisschop Van den Hende en de aansluitende catechese van de bisschop, een terugkomend onderdeel tijdens de Tour of Faith (TOF). Desiree Bühler: “Er zijn komend jaar acht plekken in het bisdom die de Tour Of Faith gaat aandoen. Twee TOF’s hebben een extra tintje. Op 28 maart is er de TOF Wereldjongerendag. Een grote ontmoeting met een eucharistieviering, workshops, lezingen, de mogelijkheid tot het ontvangen van het sacrament van boete en verzoening en aanbidding. Ook dan is er natuurlijk een gezellige gezamenlijke maaltijd.”

“Heel bijzonder is de WJD@Home van 29 tot en met 31 januari op Ameland”, vervolgt Desiree. “Dit is een landelijke ontmoeting voor jongeren tussen de 15 en 30 jaar. Dus zowel voor jongeren die in deze mini-WJD alvast de sfeer van de grote WJD willen proeven en voor jongeren die al vaker mee geweest zijn naar de WJD. Tijdens deze dagen vieren we samen eucharistie, is er catechese van de bisschoppen en zijn er lezingen en workshops. Met de zee en het strand op een steenworp afstand. Kortom, een heel weekend lang om je te verdiepen in je geloof.”

“Jongeren ervaren dat ze niet bijna de enige zijn die gelooft, maar dat er meer jongeren zijn.”

Verder staat in november en december DiaconAction weer op het programma, waarbij tieners en jongeren uitgedaagd worden om een diaconale activiteit te doen in hun eigen omgeving. Bekend is nu al dat er groepen zijn die een bingo-middag zullen houden in een verzorgingshuis. Andere groepen maken kerststukjes voor eenzame mensen, of organiseren een spelmiddag in een gezinsvervangend tehuis. In de zomer van 2021 zullen ook de zomerkampen weer worden georganiseerd met een week vol sport, spel, verdieping en plezier. Voor kinderen in de leeftijd van 8–11 jaar, voor tieners van 12-14 jaar en jongeren van 15 -17 jaar.

Alle activiteiten zijn op een kalender gezet die als ansichtkaart via de parochies en het jongerenwerk wordt verspreid.

Desiree Bühler: “Naar de activiteiten van het bisdom Rotterdam komen veel jongeren in de leeftijd van 16 tot en met 30 jaar. Jongeren ervaren dat ze niet bijna de enige zijn die gelooft, maar dat er meer jongeren zijn. De activiteiten maken het mogelijk om met leeftijdsgenoten te spreken over geloof, over de vragen waar ze mee rondlopen en over ervaringen die ze hebben.”

“Door de tijd te nemen om met andere jongeren over je geloof te spreken, groeien de jongeren in hun relatie met andere gelovige jongeren, maar op de eerste plaats in hun relatie met God.” Desiree Bühler roept parochies daarom op om jongeren uit te nodigen voor de diocesane bijeenkomsten. Dat kan door de kalenderkaarten te verspreiden en door jongeren te attenderen op de whatsapp-groep van het jongerenpastoraat.