‘Juist nu zijn de zomerkampen van het bisdom belangrijk’

Door: Bisdom Rotterdam maandag 20 april 2020

Het Woord van God is voor alle tijden en landen en het is altijd actueel

De inschrijving voor de zomerkampen van het bisdom (19 juli t/m 25 juli) is geopend en de eerste aanmeldingen zijn gedaan. “Op vrijdag 13 maart zouden we bij elkaar komen als leiding van de zomerkampen. Maar precies de dag ervoor kondigde de overheid de eerste maatregelen af vanwege het coronavirus. De teams van de kampen schakelden snel om. De kampen zijn online verder voorbereid, zodat we in de zomer alle deelnemers weer kunnen verwelkomen”, vertelt Desiree Bühler.

De medewerker jongerenpastoraat benadrukt hoe belangrijk de kampen zijn, juist nu: “De zomerkampen zijn iets om naar uit te zien. De scholen zijn dicht en ouders maken zich misschien zorgen over de economische gevolgen van de coronacrisis. Veel dingen zijn anders dan anders, onwennig en onduidelijk. Dan is het extra mooi om iets te hebben om naar uit te kijken deze zomer.”

De folder voor de zomerkampen werd verstuurd naar parochies en onder de aandacht gebracht bij kinderen, tieners en jongeren die eerder deelnamen. “Ouders informeren nu wel eerst of de kampen doorgaan en of het zin heeft om in te schrijven. Inschrijven heeft zeker zin, want we plannen nog steeds om de kampen door te laten gaan. De kampleiding zet zich daar enthousiast voor in.”

Dit jaar zijn er zeven nieuwe jongeren bijgekomen die vrijwilliger zijn voor de zomerkampen. Desiree: “Dat zijn jongeren die eerder zelf als deelnemer meegingen op zomerkamp en jongeren uit de groep deelnemers van de Wereldjongerendagen. De vrijwilligers hebben er veel zin in. Ze willen de kinderen een leuke week bezorgen door sport en spel en door geloofsinhoudelijk met het thema bezig te zijn.”

“Het Woord van God raakt ons en het reikt ons aan hoe we moeten leven en waarvoor we moeten kiezen.”

“Dat inhoudelijke thema is ‘Woord zonder grenzen’. Nu denk je misschien eerder aan het coronavirus dat over de grenzen heen is gegaan, maar daar waren we nog helemaal niet mee bezig toen we het thema bedachten. We dachten: het Woord van God is voor alle tijden en landen en het is altijd actueel. Het is het jaarthema in het bisdom Rotterdam en een mooi onderwerp voor de zomerkampen. Nu denken we misschien spontaan aan het virus dat iedereen raakt. Maar het Woord van God raakt ons ook en het reikt ons aan hoe we moeten leven en waarvoor we moeten kiezen. Dat we elkaar moeten steunen, moeten blijven bidden en dat we verantwoordelijkheid voor elkaar dragen.”

“Ook al ben je zelf niet ziek, dan moet je toch zorg hebben voor je naaste en je gedrag aanpassen. We moeten zorg hebben voor onze naaste en vertrouwen op God. Hij is onze steun, ook al ziet het er nog zo grijs en zwart uit. Kinderen kunnen niet naar school, moeten thuis blijven, ouders maken zich misschien zorgen en opa’s en oma’s zijn kwetsbaar. En bedenk ook: we zijn een internationale Kerk. Veel kinderen die meegaan op zomerkamp hebben opa’s en oma’s die in het buitenland wonen, bijvoorbeeld in Suriname of in Italië. Dat is ook zonder grenzen en vraagt om solidariteit en verantwoordelijkheid.”

Pastorale teams worden opgeroepen om te kijken wie zich zou willen aanmelden en contact te leggen met de ouders. Daarvoor kan de folder worden gebruikt die parochies ontvingen. Ouders kunnen hun kinderen aanmelden voor de zomerkampen met het inschrijfformulier op de website.

Mochten de kosten voor deelname een probleem zijn (dit varieert voor de kampen van € 120 tot € 140), dan kan daarvoor in overleg met het bisdom een oplossing worden gezocht. Anderzijds kunnen de zomerkampen ook worden gesteund met een gift via bisdomrotterdam.nl/zomerkampen