Meet & greet: Kerkbalans in coronatijd

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 06 november 2020

Kerkbalans organiseren in de anderhalve meter samenleving

Op woensdag 4 november vond de ‘meet & greet Kerkbalans’ online plaats als livestream. Algemeen econoom John Bakker heette de vijftig aangemelde deelnemers welkom en gaf het woord aan Ad Sosef, coördinator van de Actie Kerkbalans Service. Deze sprak via YouTube over Kerkbalans in coronatijd. Via een WhatsApp-groep konden vragen worden gesteld. Dat gebeurde ook in de chat op YouTube.

Mensen die een bijdrage geven voor de actie Kerkbalans doen dat als betrokken parochiaan. Die betrokkenheid is wederzijds, onderstreepte Ad Sosef: “Met niet alleen aandacht bij de start van de actie Kerkbalans, maar ook daarvoor en daarna.” Ad Sosef begon daarom zijn presentatie deze avond met voorbeelden. Hij wees op de video met het woord van bemoediging van de Nederlandse bisschoppen en op de kerstbijbeltjes die parochies bij het bisdom op kunnen vragen om parochianen met Kerstmis iets extra’s te geven. Een van de parochies die de bijbeltjes nu al heeft aangevraagd zal deze bezorgen bij parochianen in een verpleeghuis.

Kerk zijn in coronatijd betekent dat veel mensen de eucharistievieringen online volgen via livestreams. Ad Sosef besprak de eerste resultaten die er zijn met de Givt-app binnen de pilot ‘digitaal collecteren’ in het bisdom. De pilot startte begin 2020 en zou een half jaar lopen. Vanwege de coronapandemie werd hij verlengd tot en met Kerstmis 2020. De Givt-app wordt nu in 26 parochiekernen gebruikt. Het gemiddelde bedrag per persoon dat parochies ontvangen via de digitale collecte is enkele euro’s hoger dan voorheen de gebruikelijke collecte via het collectemandje. Parochies kunnen zich nog steeds melden bij de Actie Kerkbalans Service om mee te doen met de pilot.

De slogan van de actie Kerkbalans 2021 is: Geef vandaag voor de kerk van morgen. Van die slogan gaat een sterk appèl uit, merkte Ad Sosef op. Hij daagde de deelnemers uit om na te denken over de vertaling hiervan naar de eigen parochiepraktijk. Hij sprak over het vuur brandend houden in de parochies, over de liefde voor God en de naaste en het met elkaar verbinden van generaties. Dat kan bijvoorbeeld door bij het begin van de actie Kerkbalans een startmoment te houden en de rode loper uit te rollen die het landelijke campagneteam ontwikkelde. “Jong en oud kunnen over deze rode loper zó de kerk in lopen en worden verwelkomd. Dit zal zeker bijzondere foto’s opleveren voor de huis-aan-huis-bladen, parochiebladen en websites”, aldus Ad Sosef.

Kerkbalans in coronatijd kan effectief gebruik maken van de Nieuwe Automatisering Parochies. Via de ledenadministratie in DocBase kunnen parochies mensen een persoonlijke brief sturen. Óf mailen, benadrukte Sosef. De coronatijd is een goed moment om e-mailadressen te vragen aan parochianen, zodat zij op een eenvoudige manier op de hoogte kunnen blijven en mee kunnen doen aan de actie Kerkbalans. “Veel mensen zullen er begrip voor hebben dat de lopers van de actie Kerkbalans deze keer niet overal langs de deuren gaan om aan te bellen en de Kerkbalans brief persoonlijk te overhandigen”, aldus Sosef. Overigens kan dat nog wel. Immers ook de postbezorging en pakketbezorging gaat door met anderhalve meter afstand.

• Mail voor vragen over Kerkbalans in coronatijd, het effectief inzetten van Docbase, het aanvragen van de rode Kerkbalans-loper én informatie over de Givt-app: kerkbalans@bisdomrotterdam.nl
  • Parochiebesturen die exemplaren van het zakbijbeltje willen verspreiden, kunnen contact opnemen met kanselier Frits Vermeulen via f.vermeulen@bisdomrotterdam.nl. Dat geldt ook voor PCI’en en werkgroepen diaconie van de parochies. Zij kunnen het zakbijbeltje kosteloos aanvragen zo lang de voorraad strekt. Via het jongerenpastoraat wordt het zakbijbeltje aangeboden rond DiaconAction.