Netwerk van liefde

Tip: Zakbijbeltjes als cadeautje met Kerstmis

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 28 oktober 2020

Foto: Ramon Mangold

Het zakbijbeltje kan via de PCI of diaconale werkgroep onderdeel zijn van een pakket of attentie voor mensen in de knel

Het bisdom Rotterdam heeft vanwege het Jaar van het Woord van God zakbijbeltjes laten maken. Het bisdom stelt de zakbijbeltjes voor Kerstmis kosteloos beschikbaar aan Parochiële Caritas Instellingen in het bisdom voor de mensen met wie zij als PCI contact hebben.

In een brief aan de PCI-besturen schrijft kanselier Frits Vermeulen: “Misschien deelt u in december kerstpakketten rond aan mensen die in financieel moeilijke situaties verkeren, of misschien verzorgt u een kerststuk of attentie voor een verzorgingshuis in uw parochie. Of wie weet organiseert u als PCI samen met diaconale werkgroepen wel een ander bijzonder gebaar voor mensen die het in deze periode zwaar hebben vanwege de donkere wintermaanden en de zorgen rondom het coronavirus.”

Via de PCI kan het kleine zakbijbeltje een onderdeel zijn van een pakket of attentie voor mensen in de knel. “Het zakbijbeltje is een unieke uitgave die samen met de KBS tot stand is gekomen”, aldus de kanselier. “Voorop staat een speciale, prachtige afbeelding van Christus als het mensgeworden Woord van God. Juist met Kerstmis, als we in het Lucasevangelie lezen over de geboorte van Jezus, in een kribbe omdat er geen plaats was in de herberg, worden we opgeroepen oog te hebben voor mensen die zich afvragen of er voor hen, met hun financiële zorgen, met hun eenzaamheid of hun verdriet, in onze samenleving wel plaats is. Het kerstverhaal, te lezen in deze zakbijbel, biedt hoop en bemoediging aan deze mensen, zeker als de zakbijbel onderdeel is van een kerstpakket, attentie of ander warm gebaar.”

De kleine pocketuitgave bevat de vier evangelies, de Handelingen van de Apostelen en de brief van Paulus aan de Romeinen. Ook is er een korte inleiding met informatie.

• PCI-besturen die exemplaren van het zakbijbeltje willen verspreiden, kunnen contact opnemen met kanselier Frits Vermeulen via f.vermeulen@bisdomrotterdam.nl. Dat geldt ook voor werkgroepen diaconie van de parochies. Ook zij kunnen het zakbijbeltje kosteloos aanvragen zo lang de voorraad strekt. Via het jongerenpastoraat wordt het zakbijbeltje aangeboden rond DiaconAction.

Het diocesane Jaar van het Woord van God startte op 26 januari, op de derde zondag van het kerkelijke jaar. Op deze dag wordt er op initiatief van paus Franciscus voortaan wereldwijd in het liturgisch jaar extra aandacht gevraagd voor het Woord van God. Wanneer we spreken over het Woord van God, dan gaat het niet alleen over de Heilige Schrift, maar ook over de persoon van Jezus Christus, het vleesgeworden Woord van God. Daarom mondt het jaar van het Woord van God in het bisdom uit in het hoogfeest van Kerstmis.