Kerkbalans: ‘Organiseer een luidmoment en optimaliseer je brief’

Door: Bisdom Rotterdam zaterdag 13 oktober 2018

Kerkbalansconsulent Jan den Boer geeft schrijftips.

Kerkbalansconsulenten organiseren meet & greet voor de actie 2019

“We zijn ons bewust van de uitdagingen bij de geldwerving voor de actie Kerkbalans. Met elkaar moeten we die vormgeven en de praktische mogelijkheden die er zijn aanwenden.” Hiermee opent algemeen econoom John Bakker de avond die de Kerkbalansconsulenten op dinsdag 9 oktober organiseren. “We hopen dat we vanavond echt met elkaar resultaat hebben: tips waar je wat mee kunt. Want een extra brief of alertheid rond Kerkbalans kan al bepalend zijn voor het resultaat.”

Monique Meeussen, coördinator pastorale dienstverlening, leidt de avond en geeft het woord daarna aan Kerkbalansconsulent Ad Sosef. Deze zal in de loop van de avond onderstrepen hoe belangrijk het is de lopers van de actie Kerkbalans dit jaar opnieuw goed voor te bereiden. De lopers gaan bij mensen langs de deur om de brieven persoonlijk te bezorgen en kunnen daarbij zowel positieve als negatieve reacties krijgen. Er is een lijst met tips voor parochies die hun vrijwilligers dit jaar opnieuw goed toe willen rusten.

Het eerste deel van de avond staat in het teken van het luidmoment, waarmee parochies de actieperiode Kerkbalans op 19 januari 2019 kunnen aftrappen. Een behoorlijk aantal parochies en parochiekernen houdt inmiddels zo’n luidmoment. “We doen dat om de lopers een hart onder de riem te steken en opdat iedereen weet: de actie gaat weer van start”, vertelt een van de aanwezigen. Ad Sosef onderstreept dat: “Het luidmoment is gratis publiciteit en een positieve beïnvloeding van het geefgedrag. Het versterkt bovendien de saamhorigheid van iedereen die bij de actie betrokken is.”

“Wat doen we voor wie en waarom is dat belangrijk?”

Daarna geeft Kerkbalansconsulent Jan den Boer schrijftips voor de brief. Een goede brief heeft een aantal herkenbare elementen, zoals de kopregel, indeling van alinea’s, gerichte onderstreping van tekst. Jan den Boer zet deze uiteen met praktijkvoorbeelden en verwijst naar het landelijke materiaal dat voorhanden is. Jan den Boer: "Als mensen een brief lezen, bewegen ze zich in de regel langs zeven onderdelen, oftewel fixatiepunten. Zorg dat je deze goed verwerkt."

De zeven fixatiepunten zijn:

1. Van wie komt de brief? (logo)
  2. Aan wie is hij gestuurd? (parochianen)
  3. Waar gaat het over? (kopzin)
  4. Is hij aan mij persoonlijk gericht? (aanhef)
  5. Wat is de kern van de boodschap? (onderstreepte of gearceerde delen)
  6. Welke persoon richt zich tot mij? (persoonlijke ondertekening)
  7. PS wat staat hier nog? (de PS-regel)

Van de opbrengst Kerkbalans worden het pastoraat, de gebouwen, de erediensten en andere activiteiten bekostigd. De actie is er dus niet voor één specifiek doel. Toch beveelt het Stappenplan Kerkbalans aan om het belang van de actie te onderstrepen door juist concrete voorbeelden van projecten of activiteiten te benoemen.

Communicatiemedewerker Daphne van Roosendaal werkt tijdens de avond uit hoe de parochie deze aanbeveling op kan pakken. Ze spreekt over ‘positioneren’: “Net als een winkel heeft een parochie een veelheid aan producten of activiteiten. En er zijn maar een paar activiteiten die je in je brief in de etalage kunt zetten. Kies die dingen die je doelgroep heel duidelijk laten zien wat zij en anderen aan de parochie kunnen hebben. Zorg dat je antwoord geeft op de vraag: wat doen we voor wie en waarom is dat belangrijk? De brief aan parochianen die nog geen bijdrage Kerkbalans geven zou je nog kunnen opbouwen vanuit de systematiek van een zogeheten ‘pitch talk’. Formuleer je boodschap dan aan de hand van deze drie vragen: Wat zie jij als (maatschappelijk) probleem? Wat is jouw oplossing? Hoe kunnen mensen je helpen?”

Neem contact op met de Kerkbalansconsulenten:

• Voor een draaiboek en advies op locatie voor een eigen luidmoment
  • Voor een persoonlijke beoordeling van de Kerkbalansbrief 2019

Download vanaf kerkbalans.nl: