Kerkbalans: ‘Vanuit betrokkenheid bouwen aan financieel draagvlak voor de parochie’

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 12 mei 2021

Foto: Johan Wouters

Over de middelen die nodig zijn voor de zending van de Kerk

‘Vanuit betrokkenheid bouwen aan financieel draagvlak voor de parochie’. Dat was het thema op de tweede in een reeks van drie bijeenkomst rond Kerkbalans. Bisschop Van den Hende was op deze avond op 10 mei te gast. Hij sprak over de middelen die nodig zijn voor de zending van de Kerk en stelde concreet de vraag: hoe kunnen we de betrokkenheid op de actie Kerkbalans vergroten? Het tweede deel van de avond werd verzorgd door Ad Sosef van het Kerkbalans Service Centrum dat parochies in het bisdom ondersteunt.

Geldwerving in de Kerk gaat over het werven van voldoende middelen om de Kerk, de parochies te dragen en de dingen te doen die nodig zijn, benadrukt de bisschop. “Je hoort mensen wel zeggen: Het gaat toch om de Kerk, dan gaat het u toch niet om het geld? Nee, dat klopt. Maar het gaat er wel om dat je voldoende middelen hebt om de dingen te doen die nodig zijn. Dus Kerkbalans, het woord zegt het eigenlijk al, dat gaat over een balans, niet alleen maar om geldwerving. Naast het geloof, naast de verkondiging, naast de naastenliefde moeten er daartoe voldoende middelen zijn om in balans te zijn.”

De bisschop spreekt over situaties waarin vergroting van het draagvlak voor Kerkbalans mogelijk is. “Op de eerste plaats zie ik dat bij mensen die zich in de parochies voorbereiden om katholiek te worden”, aldus de bisschop. “Het geeft een reëel beeld van de Kerk als je naast de rijkdom van het geloof en de rijkdom van de liturgie en de diaconie ook spreekt over de solidariteit die we nodig hebben om in onze Kerk de dingen te doen die nodig zijn in het licht van haar zending en opdracht om het evangelie te beleven en te verspreiden. Ik zou het dus helemaal niet gek vinden als mensen toetreden tot de Kerk dat er in die cursus ook een korte inleiding is over hoe de parochie aan de middelen komt om het hoofd boven water te houden.”

“Dus dat zou mijn eerste punt zijn: kunnen we mensen die tot de Kerk toetreden ook vertrouwd maken met het feit dat we niet alleen een geestelijke gemeenschap zijn, maar ook een menselijke gemeenschap die middelen nodig heeft?” zegt de bisschop die daarna ook spreekt over jongeren en mensen die op een gegeven moment in hun leven weer in de Kerk actief worden, bijvoorbeeld wanneer ze een huwelijk willen sluiten of hun kinderen willen laten dopen. “Je moet niet meteen noch op de eerste plaats het banknummer op de tong hebben, maar het is wel een onderwerp dat je als je toch met elkaar op weg bent, best een keer aan de orde zou mogen stellen”, aldus de bisschop. “Het hoort bij de realiteit van de Kerk, waarin je mag geloven, waarin je mag samenkomen, waarin je vrijwilliger bent en waar je ook gevraagd wordt om bij te dragen.”

Na de bijdrage van de bisschop met gelegenheid tot vragen spreekt Ad Sosef over betrokkenheid door aandacht en communicatie, door zorg voor de vrijwilligers, jongeren en kinderen en over betrokkenheid door sociale contacten. Hij roept de deelnemers op om in hun eigen parochie na te gaan welke activiteiten er al zijn of nog ontplooid kunnen worden. En hij geeft voorbeelden van de folder van de actie Kerkbalans met activiteiten die van betrokkenheid getuigen.