Kerkmuziek: extra aandacht voor de cantorcursus

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 14 september 2023

Foto: Bisdom Rotterdam

Verschillende cursussen voor de muziek in de liturgie

Komend seizoen worden vanuit de pastorale dienstverlening weer verschillende cursussen aangeboden rond kerkmuziek. Er is dit jaar extra aandacht voor de “cantorcursus”. De waarde van één of meer cantores heeft zich tijdens de coronacrisis bewezen. En door de afname van het aantal koren wordt de functie van de cantor steeds belangrijker en noodzakelijker.

Overigens heeft de cantor ook een rol als er wél een koor is. De cantor zingt de antwoordpsalm na de eerste lezing en de alleluia-acclamatie met vers vóór het evangelie. In liturgievieringen waarin geen koor aanwezig is, vervult de cantor meer en meer een onmisbare functie bij de uitvoering van alle andere gezangen. De afdeling kerkmuziek benadrukt in de uitnodiging voor deze cursus: “Feitelijk moet elke kerk over minimaal één goede cantor kunnen beschikken.”

Naast de cantorcursus wordt onder meer de “oriëntatiecursus dirigent/cantor” aangeboden. Hiervoor zijn opnieuw cantores en ook dirigenten uitgenodigd. De cursus is gericht op het voorzingen van liturgische gezangen en het ontwikkelen van vaardigheid in het dirigeren van volkszang. Voor dirigenten zijn er daarnaast nog andere en specifieke cursussen. Ook zijn er specifieke cursussen voor organisten. Voor dirigenten en organisten is er niet alleen een cursus ter oriëntatie, maar is er een doorlopende lijn in cursusniveaus tot en met de opleiding tot "Kerkmusicus III", een door de kerk omschreven en erkend diploma kerkmuziek.

Andere cursussen zijn “Gregoriaans” (een cursus voor gevorderden) en de cursus “muziek in de liturgie”. Deze laatste cursus is voor iedereen die zich op de een of andere manier bezighoudt met de keuze van teksten en de daarbij behorende liturgische muziek voor liturgievieringen. Ook zijn er verschillende cursussen rond stemvorming: voor voorgangers en dirigenten en voor koren en hun koorleiders.

Op zaterdag 7 oktober (14.00-15.30 uur) is er voor dirigenten en organisten die zich hebben aangemeld na afloop van de eerste cursusbijeenkomsten een introductiebijeenkomst, waarop uitleg wordt gegeven over het cursusmodel.

• Alle inhoudelijke informatie inclusief cursuslocaties, docententeam, certificering, data, prijzen, contactgegevens, toelatingseisen en voorwaarden zijn te vinden op www.kerkmuziekopleidingen.nl
  • Aanmelden kan (bij voorkeur vóór 5 oktober) via Marc Schaap: m.schaap@bisdomrotterdam.nl