Kerktoetredersdag: “We blijven leerlingen”

Door: Bisdom Rotterdam zondag 19 juni 2022

Foto’s: Bisdom Rotterdam

Een dag van ontmoeting voor nieuwe katholieken

Op zaterdag 18 juni vond voor het eerst de kerktoetredersdag weer plaats in de basiliek in Schiedam. Jaarlijks treden ongeveer honderd mensen toe tot de katholieke Kerk in parochies van het bisdom Rotterdam. De kerktoetredersdag is een dag van ontmoeting: met Christus in de eucharistie, met elkaar, met de bisschop.

Sommige kerktoetreders komen als groepje met hun begeleiders naar Schiedam. Anderen komen alleen en raken gauw in gesprek aan de ronde tafels in de ontmoetingsruimte bij de kerk. Voorafgaand aan de eucharistieviering wordt daar koffie en thee geschonken, terwijl er in de kerk gelegenheid is om het sacrament van boete en verzoening te ontvangen. Rector Egging van de basiliek is daarvoor beschikbaar.

“We mogen welkom zijn in het huis van de Heer”, zegt bisschop Van den Hende aan het begin van de eucharistieviering. “Onze persoonlijke keuze om ja te zeggen tegen de Heer is ingebed in de gemeenschap van geloof. We zijn niet alleen op de weg van Jezus. De Kerk is ons gegeven om in gezamenlijkheid op weg te zijn. Om te vieren, om te getuigen en om de liefde van Christus te verspreiden. Zo mogen wij in deze eucharistie de Heer ontmoeten en elkaar nabij zijn en zo een begin maken met deze dag.”

In de eucharistieviering preekt de bisschop over antwoord geven op de roeping van de Heer. “God blijft mensen roepen”, zegt hij. “Belangrijk is om als Kerk en ook om als nieuwe katholieken eerst onszelf af te vragen: Wat doe ik? Wat is mijn persoonlijk antwoord? Hoe staat mijn leven in het licht van het geloof? Op welke manier worden ons doen en laten getekend door de liefde van Christus?”

“Het mooie is dat deze uitdaging een opdracht blijft elke dag. We zijn nooit afgestudeerd, maar blijven leerlingen van de Heer”, benadrukt de bisschop. Hij spreekt over de “rode draad van God-met-ons” en steeds opnieuw keuzes maken die getuigen van zijn liefde. “Steeds weer keuzes maken die ons niet doen blindstaren op geld en goed of macht en strijd. Maar elke dag kijken naar Jezus die zich klein gemaakt heeft om zijn liefde aan ons te kunnen geven”, aldus de bisschop. “En dan komt de vraag: wat voegen wij toe aan die rode draad van de Heer en zijn liefde? Elke dag mogen we daar een stukje verder in groeien.”

In de gesprekken daarna tijdens de lunch komt aan de tafels onder meer het moment van de opname in de Kerk ter sprake. Een van de deelnemers vertelt hoe ze de indrukwekkende paaswake heeft beleefd waarin de opname in de Kerk plaatsvond. De Veertigdagentijd daar naartoe was een intensieve en zegenrijke periode. En ze vertelt hoe haar geloof haar nu uitdaagt in het dagelijks leven om een beter mens te worden.

Bisschop Van den Hende, rector Egging en Anneke Donkers (coördinator diocesane bijeenkomsten) spreken de deelnemers aan de verschillende tafels. Ze gaan in gesprek en zijn beschikbaar om vragen te beantwoorden.

De middag wordt afgesloten met een rondleiding door de basiliek. Deze wordt gegeven door rector Egging. Veel deelnemers zijn tijdens de eucharistieviering al onder de indruk geraakt van het rijk versierde kerkgebouw. Rector Egging vertelt uitgebreid over de heilige Liduina van Schiedam, waarmee deze basiliek is verbonden en waarvan de basiliek ook het verhaal vertelt in onder meer schilderingen en glas-in-loodramen. De heilige Liduina viel als kind tijdens het schaatsen. Ze werd nooit meer helemaal beter en moest voortaan het bed houden. Door haar lijden heen wist zij zich gesteund door Jezus Christus. Uiteindelijk heeft zij in geloof haar lijden gedragen in verbondenheid met de gekruisigde en verrezen Heer. En dat gaf haar kracht om op haar beurt anderen tot steun te zijn.

De afgelopen twee jaar was samenkomen voor de kerktoetredersdag niet mogelijk. Wel werd vorig jaar een online ontmoeting gehouden.

Rector Egging geeft een rondleiding door de basiliek, waarbij hij vertelt over de heilige Liduina van Schiedam.