Kerstposter voor katholieke scholen en parochies

Door: Bisdom maandag 04 december 2017

Detail van de kerstposter. (Foto: Peter van Mulken)

De Week van het Katholiek Onderwijs valt in de Advent

Katholieke scholen in het primair en het voortgezet onderwijs en parochies ontvangen dit jaar een bijzondere kerstposter. De poster wordt verspreid vanwege de Week van het Katholiek Onderwijs, die plaatsvindt van 11 tot en met 15 december. “Dit jaar valt de Week van het Katholiek Onderwijs in de Advent”, vertelt bisschoppelijk gedelegeerde voor het onderwijs, Liesbeth Stalmeier. “De Advent is een sterke tijd die kansen biedt om als school en parochie samen toe te leven naar Kerstmis.”

“De Advent is een tijd van bezinning en inkeer. Het kan ook een tijd zijn van ontmoeting en verbondenheid. In deze tijd hebben veel scholen en parochies contact: de leerlingen komen naar de kerk voor een kerstviering, een rondleiding of een bezoek aan de kerststal. Als het contact er niet of niet meer is, kan Kerstmis een goede aanleiding zijn om opnieuw kennis te maken en elkaar te ontmoeten”, aldus Liesbeth Stalmeier.

In de brief die parochies ontvingen bij de poster wordt het voorstel gedaan om als parochie en school samen te werken met behulp van het lesmateriaal en de poster van de Week van het Katholiek Onderwijs. Op www.nksr.nl is een download van de poster te vinden en suggesties hoe de poster gebruikt kan worden in de klas en in de parochie. De poster zelf kan worden nabesteld via www.carolushuis.nl. De poster laat de aankondiging aan de herders door de engelen zien, in de kerstnacht. Het is een schilderij van de Limburgse kunstenaar Germain Creyghton (geb. 1934).

“Er is nog meer materiaal”, vertelt Liesbeth Stalmeier. “Voor de Week van het Katholiek Onderwijs heeft de Bisschoppelijke Vastenactie materiaal ontwikkeld voor de basisscholen: ‘Kom kijken in de stal’. De Bisschoppelijke Vastenactie is verantwoordelijk voor de jaarlijkse Adventsactie en Vastenactie. De Kerststal staat centraal, steeds vanuit een wisselend perspectief: de dieren, de herders, de koningen en het trotse ouderpaar. Voor elke week van de Advent is er een verhaal, een gebed en een lied.” Het materiaal is te vinden op www.nksr.nl. Het is geschikt voor de school én voor de parochie.

In het Jaar van Gebed worden parochies ook uitgenodigd om te bidden voor het onderwijs. Vanwege de Week van het Katholiek Onderwijs ontvingen parochies de gebedskaart voor het onderwijs die Mgr. Van den Hende liet maken. Liesbeth Stalmeier: “Het is een gebed voor alle kinderen en jongeren, voor de mannen en vrouwen die werken in het onderwijs en voor een bezield en zelfbewust onderwijs in verbondenheid met de katholiek geloofsgemeenschap. Het gebed kan worden uitgesproken in vieringen, maar ook door parochianen thuis. Alle parochies hebben een stapel gebedskaarten ontvangen om te gebruiken en uit te delen. Zo ondersteunen wij de scholen, door de kracht van het gebed.”