Lees het zomernummer van Tussenbeide nu online

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 19 juli 2023

Tussenbeide is verspreid in de parochies en is nu ook online te lezen

Het zomernummer van Tussenbeide werd in het eerste weekend van juli en voorafgaand aan de Nationale Bedevaart Brielle (8 juli) verspreid naar parochies. Het bisdommagazine is nu ook online te lezen.

Bij de diocesane ontmoetingsdag voor leden van pastoraatgroepen op 13 mei sprak bisschop Van den Hende over de continuïteit van de generaties in de Kerk. In deze Tussenbeide is een samenvatting opgenomen van de inleiding van de bisschop. “Elke generatie is van belang voor de voortgang van het evangelie”, benadrukt de bisschop.

Vanwege de Nationale Bedevaart Brielle, waarmee elk jaar wordt herdacht dat in Brielle de heilige Martelaren van Gorcum om het leven kwamen, besteedt Tussenbeide aandacht aan geloofsgetuigen toen en nu. Een van die moderne geloofsgetuigen is de jezuïet Nicolaas Kluiters uit Delft. In maart 1985 werd hij vermoord in Libanon, waar hij als parochiepriester werkzaam was. Hij was 45 jaar oud.

In de rubriek ‘Woord van God’ vertelt pastoor Jack Glas, die custos is van het bedevaartsoord in Brielle, over twee bijzondere bijbels die hij heeft. ‘Laurentius is verwonderd’ brengt het glas-in-loodraam van de heilige Martelaren van Gorcum in beeld uit de H. Bonaventura kerk in Woerden.

De rubriek ‘Vraag & Antwoord’ gaat deze keer in op de vraag: Doet mijn inzet er werkelijk toe? De DOCAT en het Werkboek bij de DOCAT helpen bij het vinden van een antwoord op die vraag.

Omdat deze zomer de Wereldjongerendagen plaatsvinden, is er deze jaargang in elk nummer van Tussenbeide aandacht voor een WJD-lied. Maarten van der Biezen is nu 45. Hij vertelt over zijn ervaring van de WJD 2000 in Rome met het lied “Emmanuel”.

De eerstvolgende Tussenbeide verschijnt in september en staat helemaal in het teken van de WJD in Lissabon. Op 24 juli stappen de jongeren uit het bisdom Rotterdam op de bus. De reis gaat via Parijs en Lourdes via een stuk van de ‘camino’ (de pelgrimsroute naar Santiago de Compostella) naar Burgos (Spanje) en de ‘Days in the Diocese’ in Guarda (Portugal) om uiteindelijk via Fatima in Lissabon aan te komen.