Lees Tussenbeide deze Kerst online

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 23 december 2022

Illustratie cover: Lidy de Koning

Tussenbeide wordt vanwege Kerstmis extra verspreid en is ook online te lezen

Het kerstnummer van Tussenbeide is verspreid naar parochies. Vanwege Kerstmis gebeurde dit in overleg met parochies in een grotere oplage van 60.000 exemplaren. Het bisdommagazine wordt bezorgd met het parochieblad of uitgereikt in de kerk. Het kerstnummer van Tussenbeide is nu ook online te lezen.

De vaste rubrieken keren in dit laatste nummer van 2022 terug. ‘Laurentius loopt’ bezoekt deze keer het Westland. Daar vonden ze een verloren gewaande kerstgroep terug. De oude 19e-eeuwse kerstgroep van de vorige parochiekerk van Naaldwijk verdween uit de Adrianuskerk bij een ingrijpende verbouwing van het interieur in 1971. Niemand had een idee waar de bijna één meter hoge stukken waren gebleven. ‘Laurentius zingt’ staat deze keer stil bij het lied Rorate caeli. Het lied drukt het verlangen uit naar de komst van de Messias. Elk jaar klinkt het tijdens de Advent en weet het vele mensen te raken met zijn melodie en boodschap.

In het nummer vertelt bisschop Van den Hende over het Ad Limina bezoek van de bisschoppen in november aan Rome. Pastoraal werker Heleen van de Reep spreekt over de missionaire parochie en activiteiten en aandachtspunten in de federatie Clara en Franciscus (het Groene Hart). In ‘Vraag & Antwoord’ komt vanuit de DOCAT de vraag aan bod: wat is de sociale leer van de Kerk en hoe is deze ontstaan? “Niemand kan luisteren naar het evangelie zonder sociaal uitgedaagd te worden”, zegt de DOCAT.

Inhoudsopgave

• Bisschop - Woord van de bisschop
  • Woord van God - “Ik vraag God welk woord Hij voor me heeft”
  • Laurentius is verwonderd - Maria met Kind
  • Laurentius loopt - Bijzonder Westland
  • Bisschop Van den Hende - Over het Ad Limina bezoek
  • Kiezen voor de Kerk – Bart Imthorn aan het woord
  • Laurentius zingt - Troost u, troost u mijn volk, Rorate caeli. Luistertip: luister het lied online
  • Nieuws - Kort nieuws
  • Tips van Laurentius - Proef
  • Interview - Missionaire parochie vraagt om ‘omdenken’
  • Laurentius leest de Bijbel - “Bekeert u”
  • Vraag & antwoord - Wat is de sociale leer van de Kerk en hoe is deze ontstaan?
  • Interview - Hoe vier jij Kerstmis?
  • Interview - Laura Migliori is ambassadeur van Vronesteyn
  • In memoria en personalia