Bisschop: “Elke generatie is belangrijk” (voorpublicatie Tussenbeide)

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 29 juni 2023

Nationale Bedevaart Brielle 2022. (Foto: Ramon Mangold)

Tussenbeide wordt in het eerste weekend van juli verspreid in de parochies

Hoe betrek je verschillende generaties bij het parochiële leven met het oog op de voortgang van het evangelie als primaire missionaire opdracht van de Kerk? Bij de diocesane ontmoetingsdag voor leden van pastoraatgroepen op 13 mei sprak bisschop Van den Hende over de continuïteit van de generaties in de Kerk. In Tussenbeide verschijnt nu een samenvatting van de inleiding van de bisschop. Deze kan als voorpublicatie worden gedownload.

“Elke generatie is van belang voor de voortgang van het evangelie”, benadrukt de bisschop. “Hoe brengen wij verschillende generaties bij Jezus Christus? Hoe kunnen we meerdere generaties betrekken bij het voortgaande werk van de parochie en de locaties?” De bisschop vraagt om oog te hebben voor het feit dat parochies samen met andere parochies en locaties de plaatselijke Kerk van Rotterdam vormen. “De continuïteit van de Kerk is ons aller zorg en als het op onze eigen locatie niet lukt, moeten we kijken hoe continuïteit versterkt kan worden door ons bij een andere locatie aan te sluiten. Dat hoort ook bij de voortgang.” In het artikel noemt de bisschop voorbeelden die tot nadenken stemmen en hij sluit af met enkele vragen aan de lezer.

Tussenbeide wordt in het eerste weekend van juli verspreid in de parochies. Het nummer nodigt uit om deel te nemen aan de Nationale Bedevaart Brielle op zaterdag 8 juli. Ook als dat pas voor de eerste keer zou zijn. “Mensen die voor de eerste keer de Nationale Bedevaart hebben meegemaakt, vertellen me hoe mooi ze de plek vinden. Ze ervaren dat er iets bijzonders aan de hand is”, zegt daarover de custos van het heiligdom, pastoor Jack Glas. “Ik heb eens iemand horen zeggen: God geeft iets aan ons als we op bedevaart gaan en het is aan ons om te ontdekken wat dat precies is.”

Op zaterdag 8 juli rijdt er vanaf Rotterdam CS en de kathedraal een bus voor de pelgrims uit Rotterdam en voor degenen die met OV reizen via Rotterdam.

• Bisschop - Onderbreking maar geen stilstand
  • Woord van God - Twee bijzondere bijbels
  • Laurentius is verwonderd - HH. Martelaren van Gorcum glas-in-loodraam
  • Laurentius loopt - 4x bijzonder Lisse e.o.
  • Bisschop Van den Hende - Van generatie op generatie
  • Nieuws - Kort nieuws
  • Kiezen voor de Kerk - Romy Kersten aan het woord
  • Laurentius zingt - Met duizenden naar Rome gaan (met luistertip)
  • Tips van Laurentius - Lees, kijk, luister, proef
  • Geloofsgetuige - Nicolaas Kluiters uit Delft
  • Laurentius leest de Bijbel - Getuigen en zending
  • Vormelingendag - Over de kracht van de Heilige Geest
  • Vraag & antwoord - Doet mijn inzet er werkelijk toe?
  • Kom ook naar de Nationale Bedevaart Brielle
  • Jubilarissen en personalia