Livestream van vieringen paastriduum bisschop Van den Hende

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 08 april 2020

Foto: E. Jansons

De vieringen van het paastriduum met bisschop Van den Hende worden live gestreamd op YouTube en via de website van het bisdom Rotterdam

Vanwege het coronavirus zijn er nu geen publieke liturgievieringen in de paastijd. Normaliter zou bisschop Van den Hende het paastriduum vieren met de gelovigen van de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal te Rotterdam. Nu viert de bisschop in verbondenheid met alle gelovigen Witte Donderdag, Goede Vrijdag en de Paaswake in de (kleinere) kerk van de HH. Laurentius en Ignatius (in de volksmond Eendrachtskapel) in het centrum van Rotterdam. Deze vieringen achter gesloten deuren worden live gestreamd op YouTube (www.youtube.com/bisdomrotterdam1956) en via de website van het bisdom.

Dit zijn de vieringen van het paastriduum met bisschop Van den Hende als celebrant:

• Donderdag 9 april om 19.00 uur de viering van Witte Donderdag
    Op Witte Donderdag herdenkt de Kerk de instelling van de eucharistie, het priesterschap en de voetwassing, waarin het gebod van de naastenliefde tot uitdrukking wordt gebracht
  • Vrijdag 10 april om 19.00 uur de viering van Goede Vrijdag
    Op Goede Vrijdag overweegt de Kerk het lijden en sterven van de Heer. Het is een geboden vasten- en onthoudingsdag. De Kerk viert deze dag geen eucharistie
  • Zaterdag 11 april om 21.00 uur de viering van de Paaswake
    De Kerk viert Jezus’ verrijzenis en overwinning op de dood. De eucharistie wordt gevierd, maar de geloofsleerlingen die in de paaswake zouden toetreden tot de Kerk door doopsel en/of vormsel zullen op een later tijdstip opgenomen worden in de Kerk. Er is geen plechtige intocht met de paaskaars en er wordt geen (doop)water gezegend

De liturgie van het paastriduüm vormt een organische eenheid. Het gaat om één grote, doorlopende viering. In de avondmis van Witte Donderdag ontbreken de gewone slotriten. In de liturgie van Goede Vrijdag en van de paaswake is er geen kruisteken aan het begin. De ene viering sluit aan bij waar de vorige eindigde. De wegzending van de gelovigen komt enkel voor aan het einde van de paaswake. De liturgie op de afzonderlijke dagen zijn integrale delen van het ene paastriduüm.

Op tv worden onder meer de paaswake en de viering van Pasen op zondag 12 april uitgezonden door KRO-NCRV. Deze vieringen komen vanuit het bisdom Roermond met Mgr. Smeets en Mgr. De Jong. Op zondag wordt aansluitend vanaf 12.00 uur op NPO2 de traditionele paasboodschap van paus Franciscus uitgezonden met de zegen Urbi et Orbi voor de stad Rome en de wereld.

• Omdat in de huidige situatie de Chrismamis, die normaliter op de woensdag in de Goede Week zou worden gevierd, niet in de gebruikelijke vorm kan en mag plaatsvinden, heeft de bisschop in overleg met de diocesane staf besloten om deze te verplaatsen naar woensdag 9 september
  • Omdat de kerken vanwege het coronavirus deze week niet open zijn voor publieke vieringen, nam bisschop Van den Hende een kruiswegmeditatie op. Deze is gepubliceerd op de bisdomwebsite en het YouTube-kanaal van het bisdom Rotterdam.
  • Meer weten over het paastriduum? Ga naar paastriduum.nl.

Speciale voorbede op Goede Vrijdag

De website rkkerk.nl vermeldt, dat er op verzoek van de Congregatie voor de Goddelijke Eredienst en de Regeling van de Sacramenten dit jaar op Goede Vrijdag een speciale voorbede is voor degenen die in nood verkeren, voor zieken, overledenen, voor bestuurders en voor wetenschappers die zoeken naar geneesmiddelen tegen corona.

Laten wij bidden voor allen

die de gevolgen ondervinden van de huidige coronapandemie:
dat God troost en genezing schenkt aan de zieken,
hoop aan hen die in angst leven of in nood verkeren,
kracht aan hen die de zieken bijstaan,
inzicht aan wetenschappers die naar geneesmiddelen zoeken,
wijsheid aan hen die maatregelen treffen voor de maatschappij,
en het eeuwig licht aan degenen die aan het virus bezweken zijn.

Bekijk hier de vieringen van het paastriduum

Bekijk hier de vieringen van Witte Donderdag, Goede Vrijdag en de Paaswake met bisschop Van den Hende vanuit de kerk van de HH. Laurentius en Ignatius (in de volksmond Eendrachtskapel) in het centrum van Rotterdam.

Kruisweg

Omdat de kerken vanwege het coronavirus niet open waren voor publieke vieringen, nam bisschop Van den Hende een kruiswegmeditatie op. Deze is gepubliceerd op de bisdomwebsite (zie hieronder) en het YouTube-kanaal van het bisdom Rotterdam (www.youtube.com/bisdomrotterdam1956).