Maria van Fatima reist het hele land door in de Vredesweek

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 19 september 2019

Foto: Ramon Mangold

Landelijke gebedsestafette Vredesweek is op 23 september in Rotterdam

Op zaterdag 21 september start de Vredesweek (21-29 september) die jaarlijks wordt georganiseerd door Pax. Deze organisatie voert actie voor vrede en werkt met mensen in conflictgebieden aan een menswaardige en vreedzame samenleving. De Nederlandse bisschoppen houden dit jaar in de Vredesweek een landelijke gebedsestafette. Hiervoor reist een beeld van Onze Lieve Vrouw van Fatima (Portugal) door het land. Het doet zeven bisdommen aan en verbindt zo de gelovigen die bidden voor vrede.

De gebedsestafette begint op zondag 22 september in het bisdom Breda, in Bergen op Zoom. Vandaar reist het beeld van Maria van Fatima door naar Rotterdam, waar het op maandag 23 september een plek krijgt in de HH. Laurentius- en Elisabethkathedraal. Daar wordt om 9.00 uur de rozenkrans gebeden voorafgaand aan de eucharistieviering van 9.30 uur met als celebrant pastoor Michel Hagen (parochie H. Augustinus, Katwijk, Oegstgeest, Voorschoten en Wassenaar). Daarna is er aanbidding bij het Sacrament. Vanuit Rotterdam reist het beeld door naar het heiligdom Onze Lieve Vrouw Ter Nood in Heiloo (bisdom Haarlem-Amsterdam).

Maria verscheen in Fatima aan drie herderskinderen ten tijde van de Eerste Wereldoorlog (1917). Maria droeg de kinderen op om de rozenkrans te bidden voor de wereldvrede.

“Deze oproep van Maria is zeker ook in de wereld van nu van zeer actuele betekenis.”

In totaal verscheen Maria zes keer tussen 13 mei en 13 oktober 1917. Vanwege het 100-jarig jubileum van de verschijningen wijdden de Nederlandse bisschoppen op zaterdag 13 mei 2017 in Maastricht hun bisdommen gezamenlijk toe aan het Onbevlekte Hart van Maria. Toen op 13 oktober 2017 het 100-jarig jubileum van de verschijningen van de Heilige Maagd Maria in Fatima was afgelopen, riepen de bisschoppen op tot een jaar lang rozenkransgebed. Het 100-jarig jubileum van de verschijningen was voorbij, maar “de oproep van Maria om in het bijzonder de rozenkrans te bidden tot intentie van de vrede, is dat echter niet. Deze oproep is zeker ook in de wereld van nu van zeer actuele betekenis”, aldus de bisschoppen.

Werd in 2018 elke maand in een ander bisdom de rozenkrans voor de vrede gebeden, nu gebeurt dit in de Vredesweek van 2019 op zeven opeenvolgende dagen. Het beeld van Maria dat hierbij door het hele land reist, komt uit Fatima. Het is in 2017 verworven door pastoor-vicaris Paul Verbeek (Bergen op Zoom) en het maakte toen tijdens het eeuwfeest van de verschijningen een rondgang door parochies in het bisdom Breda.

Destijds schreven de bisschoppen in hun oproep tot gebed: "We willen bidden dat God de vrede in de wereld zal geven en dat Hij - indachtig een gebed van de Heilige Franciscus van Assisi (+ 1226) - onszelf tot een instrument van Gods vrede maakt."

Bronnen:

Gebedsestafette voor de vrede

Zie voor alle locaties de websites van de bisdommen:

• Bisdom Breda: zondag 22 september
    H. Gertrudiskerk, Bergen op Zoom om 15.00 uur.
  • Bisdom Rotterdam: maandag 23 september
    HH. Laurentius- en Elisabethkathedraal, Rotterdam. Om 9.00 uur wordt de rozenkrans gebeden voorafgaand aan de eucharistieviering van 9.30 uur. Celebrant is pastoor Michel Hagen (parochie H. Augustinus, Katwijk, Oegstgeest, Voorschoten en Wassenaar). Daarna is er aanbidding bij het Sacrament.
  • Bisdom Haarlem-Amsterdam: dinsdag 24 september
    Genadekapel van Onze Lieve Vrouw ter Nood te Heiloo. Om 11.30 uur wordt de rozenkrans gebeden en om 12.00 uur wordt de H. Mis gevierd. Aansluitend of ’s avonds zal ook nog een processie worden gelopen - afhankelijk van de logistieke afspraken met het bisdom Groningen-Leeuwarden.
  • Bisdom Groningen-Leeuwarden: woensdag 25 september
    Jozefkathedraal te Groningen. Om 12.00 uur wordt de rozenkrans gebeden en daarna wordt om 12.30 uur de H. Mis gevierd.
  • Aartsbisdom Utrecht: donderdag 26 september
    Vredeskapel van de Sint Catharinakathedraal, Utrecht. Om 19.00 uur is de H. Mis. Voorafgaand wordt de rozenkrans voor de vrede gebeden (vanaf 18.30 uur) rond het beeld van Onze Lieve Vrouw van Fatima.
  • Bisdom Den Bosch: vrijdag 27 september
    Sint Joriskerk (Sint Jorislaan 53), Eindhoven. Er wordt gebeden voor vrede op voorspraak van Onze Lieve Vrouw van Fatima. Om 18.00 uur aanbidding - uitstelling Allerheiligst Sacrament. Om 19.00 uur pontificale eucharistieviering met Mgr. R. Mutsaerts.
  • Bisdom Roermond: zaterdag 28 september. Om 19.00 uur is er een de speciale H. Mis in de H. Jozef Arbeiderkerk in Meerssen-West.