Mariaconcert basiliek Schiedam: ‘Maria inspireert en troost’

Door: Bisdom Rotterdam maandag 21 oktober 2019

Glas-in-lood-raam in de basiliek. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Een concert om mee te zingen met gebed en inspiratie in het Jaar van de Roepingen

Twee koren, een ensemble, een cantorij en een sopraan verzorgden op zondag 20 oktober in Schiedam een concert met Marialiederen. Het concert werd georganiseerd vanwege oktober Mariamaand door de Basiliek van de H. Liduina en Onze Lieve Vrouw van de Rozenkrans. Mgr. Van den Hende was onder de speciaal genodigden, evenals burgemeester Lamers van Schiedam en zijn echtgenote.

Pastoor Duynstee heet de aanwezigen welkom. Hij vertelt hoe Maria door de eeuwen heen mensen heeft geïnspireerd tot bijzondere muzikale composities. “Maria is een bron van inspiratie tot schoonheid”, aldus de pastoor die aangeeft dat mensen zeker ook bij uitvaarten hun toevlucht zoeken bij Maria met een gezongen ‘Ave Maria’. En hij spoort de aanwezigen aan om niet alleen te luisteren: “Het is ook de bedoeling dat u meezingt vandaag.”

De 250 aanwezigen zingen tijdens het concert mee met bekende liederen als ‘Wij groeten u, o koningin’ en ‘Te Lourdes op de bergen’. Daarnaast klinken onder meer composities van 16e-eeuwse componisten als Orlando di Lasso en Johann Pachelbel en de 20e-eeuwse Nederlandse Hendrik Andriessen.

V.l.n.r. burgemeester Lamers, Mgr. Van den Hende, rector Egging, pastoor Duynstee. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Op twee derde van het concert spreekt Mgr. Van den Hende een kort woord. Daarna wordt iedereen uitgenodigd om een kaarsje aan te steken bij Maria. Mgr. Van den Hende: “In dit Mariaconcert horen wij maar liefst drie keer de bijbelse woorden van het Magnificat uit het evangelie van Lucas (Lucas 1, 46-55). In de lofzang van het Magnificat zingt Maria dat alle generaties haar zalig zullen prijzen (“Beatam me dicent omnes generationes”). Dat doet de Kerk wereldwijd de eeuwen door en ook vandaag doen we dat in dit concert.”

“In het diocesane Jaar van de Roepingen mogen wij van Maria leren om in vrijheid instrument in Gods hand te zijn door niet onszelf te zoeken, maar te zien wat in het licht van Gods heilsplan van liefde belangrijk is om te doen en je als christen voor in te zetten”, zegt de bisschop. “Als we een kaarsje aansteken, willen we dat licht van Gods liefde indachtig zijn, het licht dat in het leven van Maria aanwezig is en zij verschijnt op verschillende plaatsen in de wereld en bemoedigt mensen in geloof.”

“Het aansteken van een kaarsje mag een teken zijn van onze toewijding aan de Heer ten dienste van iedere mens die is geschapen naar Gods beeld en gelijkenis. We verbinden ons met alle plekken waar Maria wordt geprezen en geloofd. Mogen we Maria danken, die uitblonk met haar antwoord: ‘Mij geschiede naar uw woord' (Lucas 1, 38). Als we een kaarsje aansteken, willen we God zeggen: moge ook ons leven getekend worden door uw aanwezigheid in liefde en trouw.”

“Als we een kaarsje aansteken, willen we dat licht van Gods liefde indachtig zijn.”

Aan het eind van de bijeenkomst dankt Louis van Poppel namens de basiliek de koren, dirigenten en organist. Drie jaar geleden startte de basiliek met dit concert met Marialiederen in oktober en het inmiddels is het een jaarlijkse traditie geworden. “We hopen dat u genoten heeft in dit prachtige kerkgebouw”, zegt hij en hij kondigt voor december ook een kerstconcert aan.

Bij het uitgaan kunnen de bezoekers de basiliek steunen met een gift en ze krijgen een folder mee met informatie over de mogelijkheid om ‘vriend’ van de basiliek te worden.

Het Mariaconcert werd verzorgd door:

• Dameskoor Jubilatio o.l.v. Bas van Houte
  • Herenkoor In Honorem Dei o.l.v. Bas van Houte
  • Vocaal Ensemble Basiliek Schiedam o.l.v Bas van Houte
  • Oostercantori o.l.v. Andries Stam
  • Annelies Prins, sopraan

Klik op de afbeelding voor een vergroting en meer foto's.