Mgr. Van den Hende nodigt uit tot bisdombrede rozenkransestafette

Door: Bisdom vrijdag 13 juli 2018

Foto: Ramon Mangold

Een estafette van rozenkransgebed als bijzondere uiting van onze gelovige toewijding als netwerk van liefde

“Oktober is vanouds de maand van de rozenkrans. Graag wil ik parochies en religieuze gemeenschappen uitnodigen om in die maand deel te nemen aan een bisdombrede rozenkransestafette. Een dergelijke estafette van het rozenkransgebed is een bijzondere uiting van onze gelovige toewijding als netwerk van liefde, in het Jaar van Gebed.” Dit schrijft Mgr. Van den Hende in een brief aan parochiebesturen, pastorale beroepskrachten en religieuze communiteiten in het bisdom Rotterdam.

De bisschop nodigt uit om in het kader van het Jaar van Gebed als parochies en religieuze gemeenschappen vóór 1 september aan het bisdom te berichten op welke dagen in oktober parochies en religieuze gemeenschappen de rozenkrans bidden. Mgr. Van den Hende: “Ik ben ervan overtuigd dat wanneer we in oktober als netwerk van liefde van dag tot dag de rozenkrans bidden, dit niet zonder vruchten zal blijven.”

In het evangelie roept Jezus op om te volharden in gebed (cf Lucas 18, 1). Op verschillende bedevaartplaatsen is het de moeder des Heren, de maagd Maria, die vraagt om te blijven bidden, heel bijzonder ook de rozenkrans.

• Parochies en religieuze gemeenschappen kunnen de dagen in oktober (data inclusief plaats en tijd) waarop zij de rozenkrans zullen bidden vóór 1 september doorgeven aan het bisdom bij mevrouw Annemieke de Jong e-mail: a.d.jong@bisdomrotterdam.nl

Op de liturgische kalender van de Kerk is 7 oktober de dag van Onze Lieve Vrouw van de Rozenkrans. Bij gelegenheid van het Jaar van Gebed bidt de bisschop op zondagmiddag in Schiedam, in de basiliek van Sint Liduina en O.L.Vrouw van de Rozenkrans, samen met alle aanwezigen de rozenkrans in een plechtige viering. Met dit gebedsmoment sluit het bisdom Rotterdam aan bij een initiatief van de Nederlandse bisschoppen om maandelijks de rozenkrans te bidden voor de vrede in de wereld.