Mgr. Van den Hende nodigt uit tot een Jaar van Gebed

Door: Bisdom zaterdag 21 oktober 2017

Foto: Ramon Mangold

Diocesaan themajaar vanaf de Advent

Het bisdom Rotterdam houdt met ingang van het nieuwe kerkelijk jaar, bij de start van de Advent op 3 december, een Jaar van Gebed. Mgr. Van den Hende kondigde dit aan in Rome op de laatste dag van de bisdombedevaart: “Een Jaar van Gebed, of in Romeinse termen een ‘annus orationis’.”

“We hebben deze bedevaart in geloof gemaakt, we hebben ons geloof gevierd en veel gebeden. We hebben gesproken over de Kerk als netwerk van liefde naar de woorden van Paus Paulus VI. We zijn dat niet zomaar, maar om in Christus’ Naam een beschaving van liefde op te bouwen. Een netwerk van liefde kan niet uit eigen kracht ontstaan en moet ook geen koepel van louter actie worden. Het begint met gebed. Zo komen we tot dienstvaardigheid en liefde.”

Tijdens de chrismamis op woensdag 12 april in de Kathedraal HH. Laurentius en Elisabeth preekte de bisschop al over het gebed, omdat een levende band met de Heer, die het middelpunt is van de Kerk, het vertrekpunt is voor een netwerk van liefde. “Het is belangrijk dat we naast het verkondigen en de naastenliefde en al ons bouwen aan een beschaving van liefde, ook aan de ander kant beginnen en stilstaan bij het gebed”, zei de bisschop bij die gelegenheid. “De Kerk als een netwerk van liefde tot opbouw van een beschaving van liefde. Dat kan niet zonder gebed, anders wordt het een netwerk los van Christus, een paraplu zonder handvat.” Het gebed kan ons helpen om de blik en het hart helder te houden en scherp op waar het in het evangelie om gaat. Het kan helpen om te zien waar nood is en waar een vraag aan ons wordt gesteld, en om te zien dat de Heer ons voortdurend wil bemoedigen en tot hulp wil zijn.

Het idee van een diocesaan themajaar rond gebed ontstond mede ook in gesprek met priesters in het bisdom en verschillende gremia.

Na afloop van de chrismamis werd duidelijk dat het pleidooi van de bisschop weerklank vond. Veel mensen spraken de bisschop er op aan en onderstreepten in hun reactie de grote waarde die ze hechten aan bidden. En tegelijkertijd ook de moeite die je kunt hebben in het dagelijks leven om tijd en ruimte te maken voor het gebed. Zo ontstond en groeide het idee van een diocesaan themajaar rond gebed, mede ook in gesprek met priesters in het bisdom en verschillende gremia.

Zo werd de laatste dag van de bedevaart in Rome het eerste moment waarop de uitnodiging tot dit Jaar van Gebed klonk. Mgr. Van den Hende verwees naar paus Benedictus XVI, die in zijn encycliek ‘Caritas in veritate’ schrijft dat de eucharistie pas volledig is als die zich uit in daden van liefde. En paus Franciscus zegt in ‘Lumen fidei’ dat we als lichaam van Christus bij elkaar horen. Mgr. Van den Hende; “Ieder van ons mag zijn of haar deel volbrengen van de zending die de Heer aan zijn Kerk heeft toevertrouwd, maar het begint met gebed. Een netwerk van liefde dat zijn oorsprong vindt in gebed kan nog meer een bijdrage leveren in Jezus’ Naam.”

“We mogen ons uitgenodigd weten om te bidden en vele anderen tot gebed uit te nodigen. Het gaat om aanhoudend gebed. Zoals Jezus zegt: blijf volharden in gebed.” De bisschop noemde onder meer het persoonlijk gebed, het gemeenschappelijk gebed in de eucharistie als bron en hoogtepunt, het getijdengebed, het rozenkransgebed, het bidden vanuit de Schrift, en de aanbidding van de Heer in het sacrament.