Naar de mis deze zomer via holymass.nl

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 15 juli 2022

Foto: Ramon Mangold

Portal met websites waar buitenlandse toeristen een eucharistieviering kunnen vinden

Het bisdom Rotterdam is een internationaal bisdom, waar katholieken uit vele landen samen hun geloof vieren en belijden en handen en voeten geven in hun dagelijks leven. Het bisdom zet zich in voor een goed pastoraal aanbod. Het bisdom werkt hiervoor ook samen met religieuzen die de talen machtig zijn en die vaak in de landen hebben gewerkt waar migranten vandaan komen. Of de religieuzen zelf zijn migrant.

Om de anderstalige eucharistievieringen in de migrantenparochies en -gemeenschappen in het bisdom te ontsluiten, bracht het bisdom deze samen op de website holymass.nl. De website dateert uit 2017 en is nog steeds actueel. Omdat een deel van de gelovigen in het bisdom Rotterdam een migrantenachtergrond heeft, klinken het hele jaar door verschillende talen in de parochies. Maar zeker ook in de zomerperiode, wanneer vreemde talen meer worden gehoord dan anders, vanwege toeristen en vakantiegangers in de provincie Zuid-Holland.

In het bisdom Rotterdam zijn er voor een aantal talen verschillende parochies en gemeenschappen waar de liturgie wordt gevierd in een eigen taal. Op holymass.nl vinden mensen hier meer informatie over. De website is er voor zowel gelovigen met een migrantenachtergrond alsook voor toeristen die op zoek zijn naar een viering in de eigen taal.

Parochies kunnen een link aanmaken op hun website naar holymass.nl en deze zo onder de aandacht brengen bij mensen die een anderstalige viering zoeken. Voor parochianen die in Nederland op vakantie gaan, is zoekparochie.nl een tip om makkelijk een kerk in de buurt van de vakantiebestemming te vinden.