Nieuwe uitnodiging Oriëntatiedag Vronesteyn: “Kom, volg Mij”

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 24 februari 2021

Nieuwe materialen en digitale nieuwsbrief voor het roepingenpastoraat in het bisdom Rotterdam

“Wat heeft God met mij voor? Daar gaat het om op deze Oriëntatiedag. Blijf niet rondlopen met je vraag of je priester of diaken kunt worden. Meld je aan. Kom, en onderzoek je roeping.” Dat zegt rector Broeders in de eerste digitale nieuwsbrief van Vronesteyn. De nieuwsbrief is onderdeel van een nieuwe campagne van Vronesteyn, voorafgaand aan de online Oriëntatiedag op zondag 14 maart.

“Kom, volg Mij”. Die oproep van Jezus staat centraal in de campagne van de priester- en diakenopleiding in het bisdom Rotterdam. Het zijn de woorden van Jezus, als Hij de eerste leerlingen roept (Marcus 1, 16-20). De eerste leerlingen zijn vissers. Jezus ziet hen en komt naderbij, terwijl ze bezig zijn met hun dagelijkse werk. In de huiskapel van Vronesteyn is deze gebeurtenis uitgebeeld in een kleurrijk glas-in-loodraam. Jezus kijkt de beschouwer daarop rechtstreeks aan. De afbeelding is het centrale beeld in de nieuwe campagne.

Via een link kan het materiaal worden gedownload: verschillende afbeeldingen en twee gifjes (animaties) voor sociale media. Iedereen die Vronesteyn een warm hart toedraagt en mee wil helpen bij het verspreiden van de uitnodiging voor de Oriëntatiedag, kan deze downloaden en op zijn of haar sociale media doorzetten. Ook parochiesecretariaten en leden van pastorale teams worden opgeroepen dit te doen. Zij ontvangen de digitale nieuwsbrief van Vronesteyn eenmalig met de vraag zich hiervoor aan te melden.

De nieuwsbrief richt zich op mannen (18-45) die nadenken over de vraag of God ze roept tot het priesterschap of diaconaat. Iedereen die het roepingenpastoraat in het bisdom Rotterdam wil ondersteunen en het mee uit wil dragen, kan zich aanmelden. In het eerste nummer van de digitale nieuwsbrief, die vijf keer per jaar zal verschijnen, staat onder meer een roepingengebed.

Het is niet altijd gemakkelijk de eigen roeping te onderscheiden. Zeker niet in onze geseculariseerde en drukke wereld. Vronesteyn wil daarom mannen helpen die nadenken over de vraag of God hen roept tot het ambt van priester of diaken ten dienste van de parochies in het bisdom Rotterdam.