Parochies kunnen dit jaar materiaal Kerkbalans online bestellen

Door: Bisdom Rotterdam maandag 29 augustus 2022

“Geef vandaag voor de Kerk van morgen” is de oproep van Kerkbalans

Bestellen van landelijk materiaal kan medio september via kerkbalans.nl

De actieperiode van Kerkbalans 2023 is van zaterdag 14 januari tot zaterdag 28 januari. Parochies hebben in augustus voorbeelden van de beschikbare materialen ontvangen (folders in verschillende varianten en een poster). Zij ontvingen daarbij voor het eerst geen bestellijst. Het bestellen van het materiaal voor Kerkbalans kan dit jaar namelijk online via de landelijke website kerkbalans.nl. De verwachting is dat dit medio september mogelijk is en dat bestellingen tot medio oktober kunnen worden doorgegeven.

Voor een online bestelling van het materiaal heeft een parochie een inlogcode nodig, die aangemaakt kan worden via kerkbalans.nl. Een tweede punt van aandacht is dat parochies worden gevraagd de bestellingen van de geloofsgemeenschappen te combineren in één bestelling als parochie. De materialen worden vervolgens op het parochiesecretariaat afgeleverd.

“We hopen dat u zich deze nieuwe werkwijze makkelijk eigen kunt maken”, schrijft algemeen econoom John Bakker in de brief die parochies met het voorbeeldmateriaal ontvingen. “Achter de schermen betekent het een vereenvoudiging van het proces voor de VKB (Vereniging Kerkrentmeesterlijk Beheer) die vanuit de Protestantse Kerk in Nederland de landelijke actie ondersteunt.”

Parochies en geloofsgemeenschappen die een eigen lokale folder willen maken, in lijn met het algemene campagnemateriaal, kunnen ook dit jaar weer gebruik maken van de diocesane ondersteuning en een lokale folder maken met eigen foto’s en tekst. Locaties die dit willen, worden gevraagd voor medio september een mail te sturen naar kerkbalans@bisdomrotterdam.nl. Desgewenst kan ook de voorkant van de folder worden afgedrukt als poster.

“Ik wens u een goede voorbereiding toe op de Actie Kerkbalans 2023”, schrijft de algemeen econoom, die ook uitnodigt voor de Kerkbalans meet & greet begin oktober. De uitnodiging hiervoor wordt binnenkort verstuurd. Tijdens deze meet & greet worden ervaringsverhalen gedeeld van parochies die in 2022 een eigen lokale folder maakten en zijn veel voorbeelden van lokale folders beschikbaar die kunnen inspireren en nieuwe ideeën kunnen geven.