Algemeen nieuws

Bisdom ondersteunt opnieuw bij eigen lokale Kerkbalansfolder

Door: Bisdom Rotterdam maandag 04 juli 2022

Parochies en geloofsgemeenschappen krijgen hulp bij tekst, beeld en opmaak

Het diocesane Actie Kerkbalans Servicecentrum ondersteunde in 2022 op een nieuwe manier bij het maken van een eigen Kerkbalansfolder. Parochies kregen advies bij tekst en beeld en werden ontzorgd waar het ging om de opmaak. Hier was grote belangstelling voor. Meer dan dertig geloofsgemeenschappen maakten er gebruik van met in totaal een oplage van bijna 60.000 exemplaren.

De ervaringen waren positief, bleek uit een evaluatie. Het bisdom biedt de ondersteuning daarom graag opnieuw aan, zodat parochies er voor de Kerkbalansfolder 2023 weer gebruik van kunnen maken. Dit jaar wordt daarvoor een eigen bijdrage gevraagd. “De belangstelling was het afgelopen jaar dusdanig groot dat we als bisdom hebben besloten om deze bijdrage te vragen”, legt algemeen econoom John Bakker uit. “De eigen bijdrage maakt het mogelijk dat we deze service voortzetten en dat deze ook voor nog meer plekken beschikbaar kan zijn.”

De bijdrage die een parochie of geloofsgemeenschap betaalt voor de ondersteuning bij een eigen folder is € 95. Naast deze eigen bijdrage betaalt het bisdom een deel. “Zo blijven de kosten voor een eigen folder voor de kerklocaties beperkt”, aldus de algemeen econoom. Hij benadrukt dat daarbij altijd maatwerk mogelijk is. “De eigen bijdrage mag nooit een drempel zijn om te kiezen voor een eigen folder”, zegt hij. En hij vervolgt: “Het is belangrijk dat we blijven investeren in de organisatie van de actie Kerkbalans. Parochies hebben de financiële bijdragen van parochianen hard nodig en een aantrekkelijke folder helpt daar bij.”

Voor de uitvoering heeft het bisdom contact gelegd met bureau voor geloofscommunicatie De Zalige Zalm, zodat gebruik kan worden gemaakt van hetzelfde systeem als waar veel parochiebladredacties in het bisdom mee werken. Celine Timmerman verzorgt de ondersteuning voor de parochies in het bisdom Rotterdam.

Tijdens een online meet & greet Kerkbalans op 10 mei van dit jaar is door deelnemers gevraagd om voorbeelden van Kerkbalansfolders van andere parochies om ideeën op te doen voor de eigen folder. Werkgroepen Kerkbalans kunnen deze nu opvragen via kerkbalans@bisdomrotterdam.nl.