Parochies kunnen nu uitnodigen voor WJD@Home

Door: Bisdom Rotterdam zondag 18 november 2018

Een unieke kans voor jongeren om op een uitdagende en inspirerende manier aan de slag te gaan met hun geloof

Jongeren die niet deel kunnen nemen aan de Wereldjongerendagen (WJD) in Panama kunnen zich nu aanmelden voor WJD@Home op Ameland (25-27 januari). Parochies ontvingen flyers, waarmee ze jongeren uit kunnen nodigen voor wat een bijzonder weekend belooft te worden. Medewerker jongerenpastoraat Desiree Bühler: “In de parochie komen jongeren misschien niet zoveel leeftijdgenoten tegen, tijdens de WJD@Home alleen maar. Veel jongeren hebben tijdens een eerdere WJD of WJD@Home andere jongeren ontmoet, waar ze nog steeds mee bevriend zijn.”

Alle reden dus om de jongeren uit te nodigen voor WJD@Home. “We vieren met elkaar, zingen en eten met elkaar. We nemen het tegen elkaar op in de pubquiz en meten onze kennis”, vertelt Desiree. “Alle jongeren worden ingedeeld in een deelgroep en trekken zo van vrijdag tot en met zondag op met hun eigen groepje. En we zijn uiteraard niet voor niks op het prachtige eiland Ameland. Er is ook tijd vrij gemaakt om lekker uit te waaien op het strand.”

De medewerker jongerenpastoraat nodigt jongeren van harte uit: “WJD@Home is een unieke kans om op een uitdagende en inspirerende manier aan de slag te gaan met je geloof. Of je nu een ‘diehard’ katholiek bent, erg zoekend bent in je geloof, of iets er tussenin. Voor iedereen is deelnemen aan de WJD@Home een inspirerende ervaring, omdat je heel veel jongeren ontmoet die net als jij willen groeien in hun geloof.”

Tijdens het WJD@Home weekend zal er contact zijn met Nederlandse WJD’ers in Panama en worden onderdelen live gevolgd, of parallel aangeboden. Vanuit Nederland reizen in januari iets meer dan honderd jongeren en reisleiding naar Panama, waaronder een kleine dertig jongeren uit het bisdom Rotterdam.

“In de parochie komen jongeren misschien niet zoveel leeftijdgenoten tegen, tijdens de WJD@Home alleen maar.”

Speciaal voor deelnemers aan WJD@home en WJD-gangers naar Panama organiseren Jong Katholiek en Katholiekleven.nl een vlogtraining en talentscout. WJD’ers leren op één dag de basis van een journalistiek internetfilmpje. Katholiekleven.nl en Jong Katholiek willen hiermee jong talent op het spoor komen: jongeren die in januari 2019 in Panama en op Ameland de WJD in beeld gaan brengen. Tijdens de training is er veel aandacht voor de praktische aspecten van cameravoering en verhaalopbouw en de vraag hoe je tot een goed journalistiek product komt.