Pastoraal Bulletin over vernieuwde aanbod voor vrijwilligers

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 23 november 2022

Het Pastoraal Bulletin heeft als thema: Vorming vrijwilligers vernieuwd

De pastorale dienstverlening vernieuwt het programma van vorming en toerusting. Het Pastoraal Bulletin dat dit najaar verscheen staat daar uitgebreid bij stil. De brochure werd verzonden aan pastorale beroepskrachten en is nu ook online beschikbaar. Het voorwoord is geschreven door Emile Boleij, bisschoppelijk gedelegeerde voor de pastorale dienstverlening. Daarin licht hij een aantal artikelen uit dit Pastoraal Bulletin met name toe.

Hein Steneker, diocesaan medewerker kerkopbouw, schrijft over de vernieuwde opzet van het programma van vorming en toerusting. In het artikel: ‘pastorale school, het einde van een tijdperk’ gaat hij in op de inzet van vrijwilligers in het parochiële leven, en dat de veranderende tijd en de voortgang van de geloofsgemeenschappen vragen om een actief vrijwilligersbeleid ter ondersteuning, begeleiding en toerusting van vrijwilligers.

In een interview van Liesbeth Stalmeier met pastoraal werker Ella Feijen (H. Nicolaasparochie, Zoetermeer) vertelt deze laatste dat in de sacramentencatechese de vraag aan het veranderen is. Dat ouders steeds minder op gebruikelijke momenten om het sacrament van de doop, de eerste communie en het vormsel voor hun kind(eren) vragen, maar meer wanneer het voor hen belangrijk is.

Parochievicaris Daan Huntjens (R.K. Federatie Vlietstreek) schrijft in een artikel over Tour of Faith hoe de maandelijkse ontmoeting van de bisschop en jongeren een mooi voorbeeld kan zijn van een nieuwe vorm van ontmoeten en verdiepen en hoe met een aantal losse bijeenkomsten op verschillende plekken in het bisdom impuls wordt gegeven aan het jongerenpastoraat en hoe catechese, liturgie en diaconie hand in hand gaan.

Inhoud

• Voorwoord