PCI-en informeren zich over fondswerving

Door: Bisdom dinsdag 07 november 2017

Vicariaatsbijeenkomsten over fondswerving voor besturen van PCI-en

Geldwerving staat centraal bij de twee vicariaatsbijeenkomsten die de Diocesane Caritas Instelling (DCI) en het bisdom Rotterdam eind oktober organiseerden voor de besturen van de Parochiële Caritasinstellingen (PCI-en). De bijeenkomsten vonden plaats in Delft (30 oktober) en Leiden (31 oktober). In deze tijd van lage rendementen op het eigen vermogen wordt fondswerving steeds belangrijker voor PCI-en om aan hun opdracht te voldoen. Jan Maasen, medewerker diaconie van het bisdom Rotterdam, introduceert het onderwerp. Veertig procent van de PCI-en heeft een vermogen van minder dan € 150.000. Voor hen vormt ‘levend geld’ nu al verreweg de belangrijkste inkomstenbron. Voor de meer vermogende PCI-en schommelt dat percentage tussen de tien en twintig procent. Zij werken vooral met de opbrengsten van het eigen vermogen.

PCI-en zetten tal van middelen in om aan geld te komen. Veel PCI-en mogen één of meer keren per jaar collecteren in de kerk. Sommige ontvangen een jaarlijkse bijdrage voor noodhulp van hun parochie of locatieraad. PCI-en worden creatief in het organiseren van benefietactiviteiten, zoals een kerstmarkt, de verkoop van paasbrood, bloembollen, kaarsen en kruisjes, PCI-wijn of een PCI-kalender. Ze houden specifieke acties voor kerstpakketten of een vakantieproject. En soms doen ze een beroep op een plaatselijke Vincentiusvereniging, diaconieën van andere kerken, serviceclubs en vermogensfondsen.

“Samen kan je net even iets meer doen dan je als PCI in je uppie kan.”

Henriëtte Hulsebosch, directeur van Kansfonds, informeert de aanwezigen over het doel en de werkwijze van Kansfonds en laat de mogelijkheden van projectfinanciering zien aan de hand van een concreet project, de kledingbus van de PCI Bolsward. “Samen kan je net even iets meer doen dan je als PCI in je uppie kan”, zo karakteriseerde Hulsebosch de samenwerking van Kansfonds met deze PCI om via de kledingbus armoede te bestrijden en kwetsbare mensen met elkaar in verbinding te brengen.

Kansfonds werkt met een jaarlijks budget van 10 miljoen euro, dat afkomstig is van de Postcodeloterij en de Nederlandse Loterij. Zij ondersteunt hiermee projecten voor kwetsbare mensen in het Koninkrijk der Nederlanden. In 2016 heeft Kansfonds 541 projecten geholpen met een gemiddeld bedrag van € 17.500. Potentiële aanvragers kunnen op de website een quickscan doen om te zien of een aanvraag kans maakt. Daarna dien je een vooraanvraag in. Pas als je wordt uitgenodigd om een volledige aanvraag in te dienen, moet je met alle gegevens komen, zoals een uitgewerkt projectplan en een sluitende begroting. Je kunt bij Kansfonds een aanvraag doen voor de start van een project of als overbrugging.

Hulsebosch geeft als raad mee om bij het zoeken van fondsen, zowel landelijke, als regionaal of lokaal opererende, eerst eens hun websites te bekijken en contact op te nemen over de voorwaarden voordat je een aanvraag opstelt en instuurt. Dat komt de kwaliteit van de aanvraag ten goede en bespaart werk. Bij de beoordeling van een aanvraag wordt er ook op gelet, of de aanvrager voldoende capaciteit heeft om het project uit te voeren, of er financiële noodzaak is en voldoende zicht op continuïteit.

Bij de onderlinge uitwisseling komen beide avonden inspirerende en verrassende voorbeelden van fondswerving naar voren. Zo meldt de PCI van de Drechtsteden, dat zij bij twee filialen van Albert Heijn een maand lang de opbrengst van gedoneerde statiegeldbonnetjes mag ontvangen. De PCI van Nootdorp mag dat twee maanden per jaar doen bij de plaatselijke Jumbo.

In Delft heeft de PCI een afspraak kunnen maken met het parochiebestuur dat de parochie het katholieke aandeel in het ISF (Interkerkelijk Sociaal Fonds) voor haar rekening neemt. Dat geeft de PCI meer armslag voor eigen noodhulp. De locatieraad van Spijkenisse heeft toegezegd dat de parochiekern het geringe vermogen van de PCI zal aanvullen als dat onder een bepaald bedrag zakt.

In een van de kerken van de Thomasparochie (Alphen aan den Rijn en omgeving) staat nog een Antoniusblok. Dat wordt elke twee weken geleegd en levert op jaarbasis € 1.200 op. In een van de andere kerken verkoopt men elke week verse eieren t.b.v. de PCI. De opbrengst is € 900 per jaar.

Zeker aan het eind van een kalenderjaar kan het gebeuren dat een PCI het jaarbudget voor individuele noodhulp al heeft uitgegeven. Wilbert van Erp, voorzitter van de DCI, wijst aan het eind van de bijeenkomsten de PCI-en op de mogelijkheid om een beroep te doen op het Steunfonds DCI als zij door gebrek aan financiële middelen geen hulp kunnen bieden aan individuen of gezinnen. Ook laat hij een ontwerp van een caritaszuil zien, die als een modern Antoniusblok achter in de kerk kan worden geplaatst.