Ruim 550 vrijwilligers in het zonnetje bij 50-jarig jubileum Kerkbalans

Door: Rkkerk.nl & Bisdom Rotterdam woensdag 10 januari 2024
Bisschop Van den Hende was een van de sprekers op de landelijke persontmoeting. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Uitreiking van de eerste erepenningen en toespraak van onder meer bisschop Van den Hende

Vanwege haar vijftigjarig jubileum reikte Actie Kerkbalans op woensdag 10 januari erepenningen uit aan vrijwilligers die zich inzetten om geld in te zamelen voor de kerk. Tijdens een persconferentie in Utrecht en een tour langs verschillende lokale kerken in Nederland, werden ruim twintig door hun eigen kerk voorgedragen vrijwilligers hiermee verrast. Tijdens lokale startmomenten van Actie Kerkbalans deze en volgende week ontvangen nog ruim 550 vrijwilligers in heel het land de speciale erepenning.

Actie Kerkbalans, de grootste fondsenwervende actie van Nederland, bestaat dit jaar vijftig jaar. En al vijftig jaar lang geldt: zonder vrijwilligers geen Actie Kerkbalans, geen kerkbijdragen die het bestaan van de kerk mogelijk maken. Daarom zet Actie Kerkbalans tijdens dit jubileumjaar vooral vrijwilligers in het zonnetje.

Dat gebeurde op woensdag 10 januari tijdens het landelijke persmoment van Actie Kerkbalans in de Mattheüskerk in Utrecht. Daar werden drie erepenningen uitgereikt. Onder meer aan Ad Sosef, die in het bisdom Rotterdam bekend is van het actie Kerkbalans service centrum. Hij en nog twee andere vrijwilligers ontvingen de erepenning vanwege hun regionale én landelijk inzet. “Wat een mooie blijk van waardering is dit. Maar ik doe het graag hoor, het is mijn missiewerk”, aldus Ad Sosef. “Het is zo mooi om hieraan te werken. Ik zeg ook tegen iedereen: dat wat je nu doet, doe je echt voor de Kerk van morgen en de volgende generaties!”

In Utrecht werden drie erepenningen uitgereikt. Onder meer Ad Sosef uit het bisdom Rotterdam ontving een erepenning. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Tijdens het persmoment ging hoogleraar J. Meijs (Strategic Philanthropy and Volunteering, Erasmus Universiteit) in op de bijzondere inzet van vrijwilligers voor de kerk. Dat deden ook dominee T. Verhoeven (classispredikant Utrecht) en bisschop Van den Hende (als voorzitter van de bisschoppenconferentie en bisschop van Rotterdam).

Bisschop Van den Hende sprak uit zijn persoonlijke ervaring en herinnering over de start van Kerkbalans 50 jaar geleden en hoe parochianen als vrijwilligers samenwerkten om het geld bijeen te brengen voor de parochie. “Het was natuurlijk 50 jaar geleden nog niet zo giraal en zeker nog niet digitaal”, zei hij. Maar wat toen en nu nog steeds geldt: “Een Kerkbalans actie kan niet bestaan als er niet ook een netwerk is van mensen die op elkaar ingespeeld zijn en ook op elkaar zijn gericht om het samen te klaren.”

“Vrijwilligerswerk gaat steeds over de capaciteiten, de talenten en de gaven van zoveel mensen. Het is belangrijk dat we dat blijven voortzetten”, aldus de bisschop. “En zo is Kerkbalans ook zelf een manier om vitaal te blijven waar het gaat om vrijwilligerswerk te bundelen, dienstbaar te maken en steeds opnieuw ook aan de moderne tijd aan te passen. Want de boodschap van het evangelie blijft en bij de ‘Geef vandaag voor de Kerk van morgen’ gaat het steeds om nieuwe generaties, om vele talenten en de inzet van veel mensen op verschillende terreinen.”

De actie Kerkbalans 2024 begint op zaterdag 13 januari en wordt gehouden tot 27 januari.

Kijk ook de video die katholiekleven.nl maakte over de landelijke ontmoeting in Utrecht: