Tour of Faith ontmoeting voor Pasen

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 29 maart 2023

Foto’s: Bisdom Rotterdam

Tour of Faith op de laatste zondag van de maand

De Tour of Faith ontmoeting van de bisschop en jongeren op zondag 26 maart stond in het teken van de voorbereiding op Pasen. De groep jongeren, die elkaar maandelijks in wisselende samenstelling ontmoet, kwam samen in de Hartebrugkerk in Leiden. In de eucharistieviering concelebreerde parochievicaris Daan Huntjens. Diaken Osseweijer assisteerde. In de middag sloot ook parochievicaris Sander Verschuur aan.

“We lezen niet voor niets deze lezing als voorbereiding op Pasen”, zegt de bisschop in zijn homilie over de evangelielezing van deze zondag. Daarin wordt verteld hoe Jezus zijn vriend Lazarus uit de doden opwekt (Johannes 11). Bisschop Van den Hende: “Op Pasen zullen we vieren dat Jezus, die in het graf is gelegd na zijn kruisdood, opstaat uit de dood en leeft. Als Jezus vandaag in het evangelie iemand terugroept uit de dood, mogen we geloven dat Hij de verrijzenis en het leven is, sterker is dan de dood. Hij zelf zou nog aan het kruis sterven voordat het Pasen werd.”

In de catechese vertelt de bisschop kort over het sacrament van boete en verzoening dat de jongeren deze middag als voorbereiding op Pasen kunnen ontvangen. “Een hele belangrijke tekst als het gaat om het sacrament van boete en verzoening is Johannes 20, 19-23. We lezen vaak dat Jezus mensen vergeeft en mensen geneest. Deze tekst is bijzonder, omdat Jezus hier de opdracht geeft aan de apostelen om niet alleen te vertellen dat Hij liefde is en vergeving schenkt, maar om ook zelf aan mensen die hun zonden belijden vergeving te schenken in zijn naam, in zijn dienst.”

De bisschop nodigt de jongeren uit om na te denken over waarvoor ze vergeving willen vragen en waar ze een nieuwe start willen maken. “God helpt ons om eerlijk naar onszelf te kijken, en met de hulp van de Heilige Geest te zien wat we verkeerd deden, en om de moed te hebben daarover te spreken en vergeving te vragen”, aldus de bisschop.

“De priester van zijn kant mag die belijdenis horen en door de kracht van de Geest in Jezus’ naam vergeving uitspreken. Hij kan vragen stellen die je helpen om op je weg te groeien in het geloof en de liefde van God. Het sacrament van boete en verzoening is daarom nooit zonder de Heilige Geest. En gericht op versterking van je goede intenties, want die heb je nodig als je een nieuw begin maakt.”

Aan de hand van enkele gespreksvragen wisselen de jongeren ervaringen uit. Tijdens de aanbidding van het Allerheiligste daarna in de kerk zijn de bisschop en de twee priesters beschikbaar om biecht te horen. De Tour of Faith wordt afgesloten met een maaltijd van soep en broodjes, die door de vrijwilligers van de parochie is klaargemaakt.