Tour of Faith: over de zaligsprekingen als identiteitskaart van de christen

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 11 december 2018

Foto: Ramon Mangold

Jezus heeft uitgelegd wat heilig zijn is in de zaligsprekingen

De Tour of Faith van december vond plaats bij de blauwe zusters in de kerk van de Boskant in Den Haag, en stond in het kader van voorbereiding op het kerstfeest. Na de eucharistieviering van deze zondag 9 december, waarin zo’n 35 jongeren aanwezig waren, verzorgde de bisschop een catechese over de zaligsprekingen van Jezus (Matteüs 5, 1-12; Lucas 6, 17-23) als opmaat naar het sacrament van boete en verzoening.

In de Tour of Faith van november stond de exhortatie ‘Gaudete et Exsultate’ van paus Franciscus al centraal. Nu nam bisschop Van den Hende opnieuw een aantal teksten uit deze exhortatie (artt. 63-66). Paus Franciscus noemt in dit document de zaligsprekingen van Jezus: de identiteitskaart van de christen. De bisschop ging in gesprek met de jongeren over de betekenis van de verschillende zaligsprekingen.

In ‘Gaudete et Exsultate’ (63) zegt paus Franciscus: “Jezus heeft in al zijn eenvoud uitgelegd wat heilig zijn is en Hij heeft dat gedaan, toen Hij ons de zaligsprekingen heeft nagelaten (vgl. Mat. 5, 3-12; Luc. 6, 20-23). Het is als het ware de identiteitskaart van de christen. Zo is, wanneer iemand van ons zich de vraag stelt: ‘Hoe word ik een goede christen?’, het antwoord eenvoudig: men dient, ieder op zijn manier, te doen wat Jezus zegt in de Bergrede. Daarin tekent zich het gezicht van de Meester af, dat wij geroepen zijn te laten doorschijnen in ons dagelijkse leven.”

De woorden van Jezus in de Bergrede kunnen poëtisch lijken, zegt de paus, maar ze gaan zeer tegen de stroom in van wat gewoon is. “Wij kunnen ze alleen maar beleven, als de heilige Geest ons doordringt met heel zijn kracht en ons bevrijdt van de zwakheid van egoïsme, luiheid en trots” (65).

“De zaligsprekingen zijn een uitdaging en oproep, leren wat onze roeping is en houden ons een spiegel voor.”

De paus spreekt de hoop uit dat we “naar Jezus luisteren met heel de liefde en het respect die de Meester verdient”, zodat Hij ons kan raken met zijn woorden, ons uit kan dagen en ons kan oproepen tot een ware verandering van leven (66). In die lijn stelde bisschop Van den Hende de jongeren bij de Tour of Faith uiteindelijk de vraag: “Zijn de zaligsprekingen voor jullie een uitdaging en oproep, leren ze ons wat onze roeping is en houden ze ons een spiegel voor? Maken ze duidelijk waar het op aan komt en laten ze zien waar wij tekort schieten?”

Na de catechese volgde een kort moment van eucharistische aanbidding. Daarna was er vanwege de Advent en de voorbereiding op Kerstmis tijdens deze Tour of Faith biechtgelegenheid. Tweemaal per jaar kunnen jongeren tijdens de Tour of Faith het sacrament van boete en verzoening ontvangen: voor Kerstmis en voor Pasen. Mgr. Van den Hende: “Wanneer jongeren jaarlijks voorafgaand aan Kerstmis en Pasen de gelegenheid krijgen om het sacrament van boete en verzoening te ontvangen, is dit een belangrijke voorbereiding op het feest en wordt op het ritme van het kerkelijk jaar tevens een begin gemaakt met de nodige geestelijke begeleiding.”

Aan het einde van deze editie van de Tour of Faith boden de blauwe zusters in hun gastvrijheid aan de jongeren een geweldige maaltijd aan.

Dit zijn de zaligsprekingen (Matteüs 5, 1-12; Lucas 6, 17-23; ‘Gaudete et Exsultate’ 67-94):

1. “Zalig de armen van geest, want aan hen behoort het Rijk der hemelen.”
    Paus Franciscus: Arm zijn in het hart, dat is heiligheid.
  2. “Zalig de zachtmoedigen, want zij zullen de aarde erven.”
    Paus Franciscus: Reageren met nederige zachtmoedigheid, dat is heiligheid.
  3. “Zalig de treurenden, want zij zullen getroost worden.”
    Paus Franciscus: Weten te huilen met de ander, dat is heiligheid.
  4. “Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid, want zij zullen verzadigd worden.”
    Paus Franciscus: Hongerig en dorstig de gerechtigheid zoeken, dat is heiligheid.
  5. “Zalig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden.”
    Paus Franciscus: Kijken en handelen met barmhartigheid, dat is heiligheid.
  6. “Zalig de zuiveren van hart, want zij zullen God zien.”
    Paus Franciscus: Een hart vrij houden van alles wat de liefde bezoedelt, dat is heiligheid.
  7. “Zalig die vrede stichten, want zij zullen kinderen van God genoemd worden.”
    Paus Franciscus: Vrede stichten rondom ons, dat is heiligheid.
  8. “Zalig die vervolgd worden om de gerechtigheid, want hun behoort het Rijk der hemelen.”
    Paus Franciscus: Iedere dag de weg van het evangelie aanvaarden, ook al levert dat problemen op, dat is heiligheid.