Tour of Faith over het rozenkransgebed: ‘de samenvatting van het evangelie’

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 25 oktober 2023

Bisschop Van den Hende en jongeren kwamen deze keer samen in Zoetermeer

Oktober is de maand van de rozenkrans. Bovendien heeft paus Franciscus gevraagd om de rozenkrans deze maand speciaal te bidden voor vrede in de wereld. Daarom stond de Tour of Faith in Zoetermeer op zondag 22 oktober in het teken van de rozenkrans.

De viering in de Sint Nicolaaskerk begint door omstandigheden iets later dan gepland. Er staat een file op de weg van Rotterdam naar Zoetermeer. Diaken Iwan Osseweijer vraagt daarom aan de blauwe zusters of zij de jongeren voor willen gaan in het rozenkransgebed. Op zondagen staan de glorievolle geheimen centraal in de rozenkrans, zoals: Jezus verrijst uit de doden, Jezus stijgt op ten hemel en de Heilige Geest daalt neer over Maria en de apostelen. Later zal de bisschop er in zijn catechese meer over vertellen.

Diaken Iwan Osseweijer heet iedereen welkom aan het begin van de eucharistieviering. Samen met diaken Ronald van Berkel assisteert hij in de viering. De bisschop is hoofdcelebrant. De priesters Stephan Kuik en Daan Huntjens concelebreren. In de evangelielezing van deze zondag vragen de farizeeën aan Jezus of het geoorloofd is belasting te betalen aan de keizer. Met zijn antwoord “Geeft dan aan de keizer wat de keizer toekomt, en aan God wat God toekomt” wijst Jezus op wat belangrijk is, zegt de bisschop. “De keizer kan om belasting vragen. Maar het belangrijkste is om als mens aan God te geven wat God toekomt. Die munt draagt dan wel de beeltenis van de keizer, maar wijzelf als mensen dragen het beeld van God in ons. Wij zijn als mens naar Gods beeld en gelijkenis geschapen (Genesis 1, 27). En deze gave brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee.”

Na de eucharistieviering gaat de Tour of Faith verder in parochiecentrum De Kapelaan naast de kerk. Na een kop koffie of thee vertelt de bisschop kort over de geheimen van de rozenkrans, om te eindigen met een aantal vragen voor gesprek. “De ‘geheimen’ zijn momenten uit het leven van Jezus en van Maria. Het overwegen van de geheimen van Christus helpt je om je meer te verenigen met de Heer”, zegt de bisschop.

“Paus Paulus VI noemde de rozenkrans ‘de samenvatting van het evangelie’” (Marialis cultus n. 42) vervolgt hij en hij licht dit toe met bijbelpassages. Ook wijst de bisschop op de bijbelse bronnen van het Weesgegroet, dat een kerngebed van de rozenkrans is. De eerste twee zinnen uit dit gebed komen uit het Lucasevangelie: “Wees gegroet Maria, vol van genade, de Heer is met u” (Lucas 1, 28: de groet van de engel Gabriel aan Maria met de boodschap dat zij de moeder van Gods zoon wordt) en “Gij zijt de gezegende onder de vrouwen en gezegend is Jezus de vrucht van uw schoot” (Lucas 1, 42: de groet van Elisabeth wanneer Maria bij haar op bezoek komt).

De gespreksvragen van de bisschop gaan over de rozenkrans. De jongeren gaan erover in gesprek met elkaar en met de priesters, diakens en blauwe zusters die meedoen in de uitwisseling.

Gespreksvragen over de rozenkrans

De gespreksvragen over de rozenkrans waren:

1. Bid je wel eens de rozenkrans?
  2. Welke plaats heeft Maria in jouw geloofsleven? Welke rol speelt Maria in jouw leven als christen?
  3. Wat is jouw favoriete geheim van de rozenkrans?
  4. Ben je bereid regelmatig de rozenkrans te bidden voor de vrede?
  5. Stelling: de herhalende gebeden en geheimen van de rozenkrans verdiepen je geloof

Diaken Ronald van Berkel en diaken Iwan Osseweijer maken reclame voor de Katholieke Jongerendag.