Tour of Faith: ‘We worden gevraagd om ons geloof te delen met anderen’

Door: Bisdom Rotterdam maandag 14 oktober 2019

Foto: Bisdom Rotterdam

Tour of Faith op de tweede zondag van de maand

“Deze bijzondere missiemaand gaat het niet alleen over missionarissen die actief zijn ver weg in het buitenland. Ook hier zijn we geroepen om ons geloof te delen met mensen die Jezus nog niet kennen.” Tijdens de eerste Tour of Faith van het nieuwe seizoen vroeg Mgr. Van den Hende de jongeren daarom om na te denken over de betekenis van hun doopsel. De bisschop spoorde hen tijdens de catechese aan om met elkaar te spreken over wat je anderen zou willen vertellen over je geloof.

“Door de doop zijn we kind van God en lid van de Kerk. Daarom hebben we ook deel aan de zending van de Kerk en mogen we mensen vertrouwd maken met het evangelie en bekend maken met Jezus. We worden gevraagd om ons geloof te delen met anderen. Dat kan op heel veel verschillende manieren”, aldus de bisschop.

De Tour of Faith begint zoals gebruikelijk met een eucharistieviering. Deze wordt gevierd in de H. Paschalis Baylon kerk. Pastoor Langerhuizen en de kapelaans Huntjens en Plavcic concelebreren. Diaken Van Zoelen leest het evangelie en assisteert aan het altaar. Jongerenkoor PaMa verzorgt de liederen.

Foto: Bisdom Rotterdam

De evangelielezing gaat over de genezing van de tien melaatsen (Lucas 17, 11-19). De bisschop legt uit dat melaatsheid, omdat de ziekte besmettelijk was, in de tijd van Jezus een reden was om mensen uit de gemeenschap te stoten. Een ziekte werd bovendien vaak gezien als een straf van God. Jezus geneest de tien melaatsen, waaronder ook een Samaritaan. Mgr. Van den Hende: “Uitgerekend de Samaritaan, dus iemand met wie de joden geen contact onderhielden, komt terug en bedankt God uit de grond van zijn hart. Op de weg van het heil slaat Jezus een brug tussen de gezonde en de zieke mens, en tussen het ene volk en het andere. Gods liefde gaat uit naar alle mensen die Hij geschapen heeft.”

Dat betekent dat er werk aan de winkel is voor de mensen die in Christus geloven, benadrukt de bisschop. “God roept ons om zijn liefde te verspreiden en op onze beurt een brug te slaan tussen zieken en gezonden. Gods liefde is te groot voor ons alleen. We mogen gaan naar mensen die ziek zijn en eenzaam. We worden in Jezus’ Naam gezonden om op weg te gaan en de liefde van God te laten zien in wat we zeggen en in wat we doen als tochtgenoot van anderen.” De bisschop wijst daarbij op het voorbeeld van de zalige Petrus Donders (1809-1887), die als missionaris naar Suriname ging en daar werkte onder de melaatsen. Ook in zijn tijd werden deze zieke mensen uit de samenleving verbannen. “Peerke Donders ging naar hen toe in Jezus’ Naam. Hij liet zich in beweging zetten door Jezus zelf, omdat hij wist dat Gods liefde voor alle mensen is.”

In het verleden waren er veel Nederlandse missionarissen wereldwijd aan het werk. “En vandaag zijn de blauwe zusters hier bij ons als missionaris om ons in geloof bij de les te houden. Ze werken overal ter wereld op plekken waar vrede is en waar oorlog is”, aldus de bisschop.

“Je bent geroepen om in de Kerk mee te werken aan de zending.”

De bijzondere missiemaand die de Kerk deze oktober viert, kreeg van paus Franciscus het thema mee: ‘Baptized and sent’. “De doop is het begin van je leven met Jezus en met de Kerk en is het begin van je roeping”, legt de bisschop uit. “Je wordt erdoor kind van God en lid van de Kerk. Het doopsel is een sacrament dat elke dag van je leven met je mee mag gaan en dat je leven richting geeft. Je bent geroepen om in de Kerk mee te werken aan de zending. Je bent niet alleen gedoopt voor jezelf, maar ook gevraagd om mee te werken aan het werk van de Kerk in de wereld.”

Tijdens de Tour of Faith vertelde Desiree Bühler over de landelijke jongerenbedevaart naar Rome (26 april - 2 mei 2020) en de volgende Tour of Faith. De Tour of Faith vindt plaats elke tweede zondag van de maand. De volgende editie van Tour of Faith op 10 november vindt vanwege de maand november als de maand van Allerzielen plaats op de R.K. Begraafplaats St. Laurentius Rotterdam.

De Tour of Faith werd afgesloten met een maaltijd die was bereid door de blauwe zusters.