Tussenbeide zomerspecial: 450 jaar Martelaren van Gorcum

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 06 juli 2022

450 bloemen voor het bedevaartsoord Brielle

Tijdens de Nationale Bedevaart op 9 juli en het hele verdere bedevaartseizoen zullen pelgrims op het heiligdom in Brielle worden uitgenodigd om een gebedsintentie op een bloemenkaart te schrijven. Het bedevaartsoord hoopt zo 450 of meer ‘bloemen’ te verzamelen in het jaar waarin wordt herdacht dat 450 jaar geleden de Martelaren van Gorcum stierven in Brielle. Dat meldt het nieuwe nummer van Tussenbeide. Het magazine van het bisdom Rotterdam staat in een zomerspecial uitgebreid stil bij het herdenkingsjaar.

De Martelaren werden gedood vanwege hun geloof in de eucharistie en hun trouw aan de paus. “De gemeenschap van de Kerk geeft ons kracht. Dat is ook wat de Martelaren ons laten zien”, zegt pastoor en custos Jack Glas. “Zij hielden vast aan het geloof en ontvingen ‘één van geloof en één van geest’ het martelaarschap.”

Die eenheid en verbondenheid komt op een bijzondere manier tot uiting bij het hoogaltaar in de bedevaartkerk. Rond het grote houten kruis met een koperen corpus van de lijdende Christus zijn daar negentien passiebloemen via sierlijke ranken met elkaar verbonden. Elke passiebloem staat voor één martelaar en heeft een kroontje en een kruisje. Het is een indrukwekkend geheel van zes meter hoog.

De passiebloemen verwijzen naar de wonderbaarlijke bloemen die in de 17e eeuw groeiden op de plek waar de negentien geestelijken de marteldood stierven. In het kunstwerk bij hoogaltaar van de bedevaartskerk zijn het passiebloemen, omdat de passiebloem verwijst naar het lijden van Jezus. De bloemkroon staat voor de doornenkroon van Jezus. Drie stampers staan voor de drie spijkers die zijn handen en voeten doorboorden.

Ook op de bloemenkaarten die pelgrims in Brielle ontvangen is daarom een passiebloem afgebeeld. De gebedsintenties op de kaarten kunnen achter worden gelaten op het bedevaartsoord. Tijdens de Nationale Bedevaart kan dit bij de Mariakapel. De op het bedevaartsoord achtergelaten gebedsintenties worden meegenomen gedurende het bedevaartseizoen wanneer op het heiligdom de rozenkrans wordt gebeden.

De bloemenkaarten brengen tot uitdrukking dat ook de gelovigen die nu het bedevaartsoord bezoeken verbonden zijn in geloof, met elkaar en met de heilige Martelaren. Eerder verscheen ook een kleurplaat met het verhaal van de passiebloemen.

Inhoudsopgave

• Bisschop - Gezamenlijke geloofsweg
  • Woord van God - ‘Ik onderstreep mooie stukken’
  • Laurentius is verwonderd - Martelaren van Gorcum altaar (1880)
  • Laurentius loopt - Bijzonder Heiligdom in Brielle
  • Bisschop Van den Hende - “Sta op en kom in beweging”
  • Nieuws - Kort nieuws
  • Kiezen voor de Kerk - Michelle Timmerman-Wezepoel aan het woord
  • Laurentius zingt - In Hem immers leven wij: Titus Brandsma lied
  • Tips van Laurentius - Lees, kijk, luister, proef
  • Titus Brandsma: Vooraan bij de heiligverklaring
  • Laurentius leest de Bijbel - Brood en beker: beide één
  • Vraag & antwoord - De martelaren stierven in Brielle, waarom heten zij niet ‘Martelaren van Brielle’?
  • Interview: Wat is het geloof waard zonder daden?
  • 450 bloemen voor bedevaartsoord Brielle
  • In memoria en personalia

19 passiebloemen rond het kruis met Christus in de bedevaartkerk in Brielle. (Foto: Bisdom Rotterdam)