Tweede stap naar Roepingenzondag: Oriëntatiedag Vronesteyn

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 22 maart 2024

Campagnebeeld Roepingenzondag. (Foto: Daniele Colucci via Unsplash)

Gesprek op Vronesteyn over de priesteropleiding en diakenopleiding

Op zondag 17 maart vond de Oriëntatiedag van Vronesteyn plaats. De dag was de tweede stap op weg naar Roepingenzondag 21 april. De Oriëntatiedag wordt elk jaar gehouden voorafgaand aan Roepingenzondag.

“Er waren twee deelnemers”, vertelt rector Broeders na afloop. “De één oriënteert zich op de priesteropleiding, de ander kwam voor meer informatie over de diakenopleiding.” Vronesteyn leidt mannen op tot priester of diaken voor de parochies in het bisdom. De roeping tot diocesaan priester en diaken staat centraal in de opleiding.

Rector Broeders ging hierover met de deelnemers in gesprek. Het onderzoeken van je roeping is iets dat vóór de aanmelding als student plaatsvindt, maar gaat ook verder na de aanmelding als student en het met goed gevolg doorlopen van de toelatingsprocedure. Dus ook tijdens de jaren van studie en vorming.

De Oriëntatiedag vond plaats in een informele sfeer. Er was veel ruimte voor gesprek en vragen. Ook was een kleine rondleiding door het huis Vronesteyn voorzien.

Ook op andere momenten in het jaar is het mogelijk om in gesprek te gaan met de rector over de vraag of God je roept tot het priesterschap of diaconaat. Naast de Oriëntatiedag kan dat ook in een persoonlijk gesprek met de rector. En ook gedurende een langere periode in het “Kom en zie-jaar” dat in september opnieuw start.

Het “Kom en zie-jaar” gaat niet direct over de opleiding via Vronesteyn, maar focust allereerst op roeping. “Kom en zie” wordt sinds twee jaar aangeboden in het bisdom vanuit Vronesteyn. Mannen die hieraan deelnemen gaan een jaar lang op weg om hun roeping te onderzoeken. “Ook in het huidige ‘Kom en zie-jaar’ zijn er mannen die serieus nadenken over de vraag of God ze roept tot het priesterschap of diaconaat”, aldus de rector.