Vervolg op de Missionaire Parochie: Zelf de ‘Alpha stijl’ eens ervaren

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 11 mei 2022

Father Mallon vraagt aandacht voor parochievernieuwing, onder meer door Alpha of daarmee vergelijkbare initiatieven. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Met je hoofd en je hart het geloof leren kennen, beleven en ook gaan doen

Op 23 mei strijkt de Alpha Experience neer in het bisdom Rotterdam. Deze doet verschillende bisdommen aan. In het bisdom Rotterdam is de parochie HH. Petrus en Paulus gastheer in samenwerking met het Katholiek Alpha Centrum. De Alpha Experience is een initiatief Alpha Nederland. De parochie in Leiden geeft de Alpha cursus al zo’n vijfentwintig jaar. “Er is dus een hele groep mensen die er de hand niet voor omdraait om zo’n avond te verzorgen”, legt pastoor Jeroen Smith uit. “Je komt binnen, wordt vriendelijk ontvangen, eet samen, praat wat met elkaar en dan begint de inleiding en ga je in gesprek in deelgroepjes: geen discussie, maar gesprek, uitwisseling. We hopen met de Alpha Experience mensen de stijl te laten proeven van Alpha.”

Pastoor Jeroen Smith en Helen Opstal van het Alpha Centrum verzorgden samen een workshop tijdens de conferentie over de missionaire parochie, die in maart plaatsvond in Breda. Het Katholiek Alpha Centrum wil parochies helpen om stappen te zetten bij de parochievernieuwing. Tijdens de workshop werd daar uitleg over gegeven.

Het Katholiek Alpha Centrum begon in 1998, nadat enkele mensen in Engeland met Alpha in aanraking waren gekomen. Helen Opstal was een van hen. “We dachten: wat een mooi aanbod. We zijn er zelf mee gestart in de parochie en hebben het Katholiek Alpha Centrum opgericht om het breder bekend te maken in katholiek Nederland”, vertelt ze. Wat raakte haar zelf zo? “Ik was katholiek en mijn geloof was al persoonlijk geworden, maar ik ging het meer beleven en ik merkte dat Alpha echt een aanbod is waar ik mijn vrienden op kon attenderen: laagdrempelig, eigentijds en met de ruimte om het geloof te verkennen.”

Jeroen Smith: “Bij de workshop tijdens de conferentie over de missionaire parochie hebben we twee dingen benadrukt. Het eerste is dat Alpha maar één aspect is van iets groters. Het is een cursus van tien weken en je moet ook een aanbod hebben voor daarna, dat je moet bieden vanuit een groter kader. Zo kunnen mensen steeds verder groeien in hun geloof. Het tweede is dat je bij cursussen niet alleen moet denken aan kennis, maar vooral ook aan ‘kennismaken’. Kennismaken met Christus, het gebed en de lokale gemeenschap, waar je je plek mag vinden. De oude kerkelijke term daarvoor is ‘mystagogie’: met je hoofd en je hart het geloof leren kennen, beleven en ook gaan doen.”

“De ‘Alpha stijl’ is veel belangrijker dan de cursus zelf en kunnen we op van alles en nog wat toepassen. Het gaat om die hele houding van gastvrijheid, van ontmoetingen mogelijk maken, mensen dingen laten beleven, samen met hen een traject gaan.”

“Alpha heeft ons aan die stijl herinnerd”, vervolgt hij. “Een stijl van gastvrijheid, ruimte bieden om te verkennen, goede input geven, maar mensen het zelf laten ontdekken. Die stijl is toepasbaar op een heleboel andere dingen. De ‘Alpha stijl’ is veel belangrijker dan de cursus zelf en kunnen we op van alles en nog wat toepassen. Op die manier fixeren we ons niet op één cursus, maar gaat het om die hele houding van gastvrijheid, van ontmoetingen mogelijk maken, mensen dingen laten beleven, samen met hen een traject gaan.”

Na de conferentie is het de uitdaging om het enthousiasme vast te houden. “Het is een hele klus en dat realiseerde iedereen zich ook op die conferentie”, vertelt Helen Opstal. “Je merkt dat mensen na de coronaperiode weer echt zin hebben om iets te gaan aanbieden. Het valt niet altijd mee om vrijwilligers te vinden en veel mensen zijn vaak al heel actief. Daarom willen we parochies helpen op de plek waar ze op dit moment zijn. Waar sta je? En welke stappen zouden kunnen worden gezet?” Ook het werven van deelnemers vraagt de nodige aandacht. Helen: “Dat is niet altijd eenvoudig en daarvoor is eigenlijk iedereen nodig. Parochianen komen in aanraking met mensen op het werk, in de familie die wellicht interesse hebben. Het vraagt van ons katholieken wel eens wat vrijmoedigheid om hen op een aanbod te attenderen, maar daar is promotiemateriaal voor en bijvoorbeeld bij de Alpha is de laatste avond ook weer een eerste avond van een volgende cursus. Op die avond kunnen de deelnemers namelijk mensen meenemen en laten zien waar ze de laatste negen weken zijn geweest. Daar komen ook wel nieuwe deelnemers uit voort.”

De HH. Petrus en Paulus parochie in Leiden probeert het enthousiasme dat mensen opdeden op de conferentie vast te houden. “In een interview met bisschop Van den Hende, dat op de conferentie werd opgenomen, benadrukte de bisschop dat we moeten beginnen bij Christus. Kort geleden hebben we een Zoom avond gehouden in de parochie met mensen die deelnamen aan de conferentie, als vervolg daarop. Toen hebben we dat interview samen gekeken. ‘Beginnen met Christus’ klinkt toegankelijker voor parochianen dan ‘een persoonlijke relatie met Jezus’. ‘Beginnen met Christus’ dus. Op die avond hebben we gevraagd: Wat betekent dat voor jou? Hoe zou jij dat doen? En aan de hand daarvan konden we heel goed een gesprek goed voeren.”