‘Vervolgconferentie missionaire parochie is een hele ervaring’

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 29 maart 2023

Foto: Ramon Mangold

Ook deze keer waren verschillende parochies uit het bisdom Rotterdam aanwezig

Met een kleine 700 deelnemers werd op zaterdag 25 maart in Veenendaal de zogeheten mini-conferentie Missionaire Parochie gehouden. Het was het vervolg op de conferentie van vorig jaar maart in Breda. Ook deze keer waren parochies uit het bisdom Rotterdam aanwezig met leden van het pastoraal team en vrijwilligers, jong en oud samen.

“De conferentie een jaar geleden heeft mij echt geraakt en gegrepen. Ik merkte dat die een appel op mij deed, een ‘claim’ legde”, vertelt parochievicaris Daan Huntjens van de r.-k. federatie Vlietstreek na afloop. “De Heilige Geest vraagt iets van mij als parochiepriester, namelijk om niet alleen zelf te proberen missionair te zijn, maar me in te zetten om de parochie missionair te laten worden. Een ‘claim’ in de goede zin van het woord dus.”

“Het is goed om hier vandaag weer samen met parochianen te zijn. Het is een vervolgstap, of je zou kunnen zeggen een ‘onderhoudsstap’. We zijn met iets meer mensen dan vorig jaar, met bijna tien personen. Waarom het belangrijk is om dit samen met elkaar mee te maken? Hier gebeurt iets wat je zelf in de parochie niet zomaar kunt. We kunnen in de parochie natuurlijk het boek van father Mallon lezen en kijken wat we kunnen doen, maar een dag als deze is toch een hele ervaring. En het is ook een gezamenlijke ervaring.”

Foto: Ramon Mangold

“We zullen in april nog een keer op een avond samenkomen om door te praten over het vervolg. Dat is best nog wel een uitdaging, want er komt niet zomaar iets van de grond en je merkt dat er vaak heel veel ideeën zijn en opvattingen. Hoe kom je verder vanuit die veelheid aan ideeën? Hoe weet je nou wat de Heilige Geest werkelijk vraagt? Ja, dat heeft ook tijd nodig. En we moeten ook niet alles verwachten van onze eigen inspanningen om het gesprek erover goed te voeren. We moeten ook blijven bidden dat de Heilige Geest de vervolgstappen voor ons zichtbaar maakt.”

Bij de conferentie waren onder meer ook parochies uit Den Haag, Gouda, het Groene Hart en Leiden aanwezig.