VIDEO Groot enthousiasme onder stellen over Marriage Course online

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 24 juni 2021

Marriage Course online: opbouwend voor je relatie

De werkgroep huwelijk en gezin van het bisdom Rotterdam organiseert elk halfjaar de Marriage Course. Dat is een cursus waarbij stellen die gaan trouwen of al getrouwd zijn hun relatie kunnen verdiepen. Dit jaar werd de cursus voor het eerst online gehouden en bleek erg populair. Maar liefst 37 stellen namen deel en de online versie werd goed ontvangen. In een nieuwe video vertellen stellen hoe zij de Marriage Course online hebben beleefd.

“Gelovig of niet, ik kan dit echt iedereen aanbevelen”, vertelt deelneemster Maaike die binnenkort gaat trouwen met Stefan. “We zijn inmiddels zes jaar samen en tijdens de cursus kregen we veel nieuwe inzichten van elkaar”, vult Stefan aan.

De Marriage Course omvat acht avonden waarbij steeds een onderwerp centraal staat. Je kunt denken aan communicatie, conflicten oplossen, talen van de liefde en de impact van (schoon)familie. Aan de avonden nemen meerdere stellen deel, maar de thema’s bespreek je met z’n tweeën.

“Wij keken uit naar elke avond omdat je mooie gesprekken met elkaar hebt”, zegt deelnemer Freek, getrouwd met Neeltje. Neeltje: “De onderwerpen die worden aangesneden en de bijbehorende vragen, bespreek je niet zo snel met elkaar aan de eettafel of op de bank. Ook vond ik het heel waardevol dat je dit moment samen neemt voor elkaar.”

• Bekijk hieronder de video
  • De data van de eerstvolgende cursus vind je in de agenda van het bisdom Rotterdam

Voor parochies

In de diocesane werkgroep huwelijk en gezin zitten Monique Boons en Theo Barenbrug. Zij hebben de Marriage Course enkele jaren op locatie gehouden in brasseries in Den Haag en in de grote zaal van de kathedraal in Rotterdam. Ze zijn positief verrast door de goede ontvangst van de online versie van de cursus.

Monique: “Een deelneemster gaf aan dat ze blij was dat de cursus online werd gehouden. Anders had ze haar man nooit meegekregen. En nu, in de veilige thuissetting, kon hij gemakkelijk meedoen. Ik vind het mooi om te zien hoe stellen zich steeds meer naar elkaar openen tijdens de cursus. Een bijkomend voordeel van online is dat stellen geen avonden hoeven te missen wanneer ze bijvoorbeeld voor hun werk enkele weken in het buitenland verblijven."

Theo: “Ik hoor ook van stellen dat ze het fijn vinden om de cursus in de eigen woonkamer te kunnen doen. Dan hebben ze hun eigen omgeving waar ze rustig met elkaar kunnen praten. In vergelijking met de Marriage Course op locatie verlies je online niet zo veel, behalve dat je geen diner krijgt en zelf moet koken. Maar de gesprekken op een avond doe je toch samen.”

“Tijdens de Marriage Course praten (aanstaande) echtparen met z'n tweeën over hun relatie. Daarom is deze cursus een goede aanvulling op de voorbereidingen in de parochie.”

De Marriage Course is een onderdeel van Alpha en is een middel voor geloofsgemeenschappen om te bouwen aan huwelijken en relaties. In het bisdom Rotterdam is gekozen om de cursus bisdombreed aan te bieden. Dat blijkt een goede aanvulling te zijn op de voorbereiding op het sacrament van het huwelijk in de parochies.

Monique: “In deze cursus praten de stellen onderling met elkaar. Bij huwelijksvoorbereidingen in de parochie gaat het gesprek vaak over wat het huwelijk in de Kerk betekent en hoe de viering eruit ziet. Dat gesprek is tussen het stel en de pastoor, diaken of pastoraal werker. De Marriage Course kent een andere invalshoek, waarbij (aanstaande) echtparen met z'n tweeën praten over hun eigen relatie. Daarom is deze cursus een goede aanvulling op de voorbereidingen in de parochie.”

Theo: “En de cursus heeft een begin- en een einddatum. Stellen blijven zogezegd niet bij ons. Het geven van een Marriage Course vergt overigens best wat werk, vooral bij de opstart. Daarnaast moet je natuurlijk steeds de avonden zelf organiseren en begeleiden. Dat is voor veel parochies te tijdsintensief om regelmatig aan te bieden voor enkele stellen. Daarom is het nuttig voor de parochies, en ook leuk voor de stellen, om dit gedeelte van de huwelijksvoorbereiding gezamenlijk te doen.”

"De cursus heeft zichtbaar een positieve impact op relaties."

Gemma: “We hebben gemerkt dat als stellen hun relatie een 'rapportcijfer' mogen geven voor en na de cursus, dat dit cijfer tijdens de cursus omhoog gaat. De cursus heeft zichtbaar een positieve impact op relaties. Theo en ik hebben de cursus zelf ook gevolgd en gemerkt hoe het helpt om je relatie te verbeteren en bestendiger te maken. Daarom zijn we ook mee gaan organiseren, want dat wensen we andere stellen ook toe.”

De cursus is voor ieder stel dat wil werken aan en investeren in hun relatie. Bijvoorbeeld omdat hun relatie in een nieuwe fase is beland door een verandering in carrière, de komst van een baby of een andere levensgebeurtenis. De cursus kan ook helpen om als stel onopgeloste issues samen aan te pakken, of gewoon als er behoefte is aan verdere verdieping in de relatie.

De diocesane werkgroep huwelijk en gezin werd opgericht in het verlengde van de twee bisschoppensynodes over huwelijk en gezin, die op uitnodiging van paus Franciscus in Rome werden gehouden (oktober 2014 en oktober 2015), en in het licht van uitwisseling en gesprekken in de Priesterraad. Parochies worden gevraagd om stellen die al getrouwd zijn of willen gaan trouwen uit te nodigen om deel te nemen aan de cursus.

• De data van de eerstvolgende cursus vindt u in de agenda van het bisdom Rotterdam
  • Klik hier voor meer informatie over de werkgroep huwelijk en gezin en de Marriage Course
  • Download het gebed voor huwelijk & gezin

Foto: Ramon Mangold