VIDEO Voor de priesterwijding - Arno Aardoom

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 18 oktober 2023

In deze video vertelt Arno Aardoom over zijn weg naar het priesterschap

Op zaterdag 18 november zal bisschop Van den Hende Arno Aardoom (45) tot priester wijden voor het bisdom Rotterdam. In deze bisdomvideo vertelt Arno Aardoom over zijn leven, zijn thuisparochie in Dordrecht, het groeien van zijn roeping en de steun die Vronesteyn daarbij heeft geboden.

Arno Aardoom was eerder werkzaam als leidinggevende bij de Sociale Verzekeringsbank. Tegelijkertijd was hij in Dordrecht erg betrokken in de Theresia van Ávila parochie. Daar kwam zijn roeping tot het priesterschap, die hij ook al eerder op jongere leeftijd had ervaren, terug. Hij zegt hierover: “God vroeg toch iets meer, iets anders.”

Het eerste deel van de video is opgenomen in de Verrezen Christus Kerk in Dordrecht. Arno vertelt hoe hij vanuit die plek op weg ging naar Vronesteyn in Voorburg voor de priesteropleiding. In het tweede deel van de video vertelt Arno vanuit Vronesteyn over de opleiding en de vier pijlers: persoonsvorming, intellectuele vorming, spirituele vorming en pastorale vorming.

“Tijdens de opleiding komen ook kritische dingen aan de orde, zoals misbruik in de Kerk, een heel pijnlijk vraagstuk”, vertelt hij. “En ook: Hoe ga je om met krimp en teruggang in kerkbezoek? Hoe kun je ontdekken dat God wel degelijk de regie heeft en aan het werk is in parochies, en dat er veel kansen zijn om te werken aan kerkopbouw?”

Hij geeft aan dat de priesteropleiding zes jaar duurt en dat het goed is die tijd te nemen. “Is het priesterschap en is ook het celibaat iets dat echt voor jou is weggelegd en de weg die God met jou voor ogen heeft? Daar mag je best tijd en ruimte voor nemen.”

Ook het “Kom en zie-jaar” komt ter sprake, waar mannen (18-45) een jaar lang op weg gaan om hun roeping te onderzoeken. Dit jaar van onderscheiding wordt begeleid via Vronesteyn en wordt nu voor de tweede keer gehouden.

• Bekijk de video hieronder:

Lees ook: