Vier Kerstmis met Tussenbeide!

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 03 december 2020

Foto: Bisdom Rotterdam

Kerstmis: de inspiratie van ons leven in geloof nog eens extra met elkaar delen

Met het kerstnummer van Tussenbeide “kunnen we de inspiratie van ons leven in geloof nog eens extra met elkaar delen bij gelegenheid van Kerstmis.” Dit schrijft bisschop Van den Hende in de Tussenbeide die deze week bij parochies wordt bezorgd. Tussenbeide verschijnt eenmalig in een grote oplage van 100.000 exemplaren. In veel parochies van het bisdom wordt het blad in deze coronaperiode met Kerstmis extra verspreid en ook thuis bezorgd.

Tussenbeide bezoekt de bijzondere kerststal van Gerard Héman (1914-1992) die het hele jaar door is opgesteld in de H. Bartholomeuskerk in Voorhout. De rubriek met vraag-en-antwoord (Q & A) verkent waarom we Kerstmis vieren op 25 december. En pastoor Ruud Gouw legt uit hoe de wijzen, die in het Oosten de ster zagen (Matteüs 2, 2), in de traditie drie koningen werden.

Op 25 december wordt het diocesane themajaar over het Woord van God afgesloten op het hoogfeest van Kerstmis. In dit jaar zijn speciaal voor Kerstmis in het bisdom Rotterdam zakbijbeltjes verspreid, onder meer via het gevangenispastoraat en parochiële caritas instellingen. Tussenbeide schrijft over dit diaconale initiatief. Parochies en PCI’s kunnen de bijbeltjes nog aanvragen en ook lezers van Tussenbeide kunnen een exemplaar aanvragen (zo lang de voorraad strekt).

In het artikel ‘De draagkracht van het Woord van God’ blikt bisschop Van den Hende terug op het themajaar. En de bisschop schrijft over de rijkdom van het Woord van God “waarin de Heer zelf ons ook in deze tijd aanspreekt en bemoedigt en in beweging zet om de weg van het evangelie te blijven gaan.”

In dit nummer van Tussenbeide zijn links opgenomen naar bijvoorbeeld meer foto's van de kerststal van Héman. Ook zijn er links naar video's opgenomen. Zie daarvoor hieronder.

Kerststal van Gerard Héman (pagina 6)

Deze kerststal is het hele jaar opgesteld in de H. Bartholomeuskerk in Voorhout en vertelt over de geboorte van Jezus in allerlei kleine scènes en met bijzondere details. Bekijk meer foto's van deze bijzondere kerststal.

Lees - Kijk - Luister (pagina 18)

De franciscaan Casey Cole geeft uitleg over Kerstmis. Wat vieren we nu echt met Kerst? Father Casey vertelt wat de geboorte van Christus betekent. God werd mens en Hij kwam om vrede op aarde te brengen. Dat is een blijde boodschap om ons over te verheugen. Maar het is nog veel meer, legt hij uit. Kerstmis wil ons op een ander spoor brengen. De wereld moet veranderen en wij moeten veranderen. “De Heer komt in onze wereld. Zijn wij er klaar voor?” (Engels)

Er reist een pop-up tentoonstelling over de Bijbel door parochies in het bisdom. In de Martinuskerk in Voorburg geeft kapelaan Daan Huntjens van de parochiefederatie RK Vlietstreek uitleg. De expositie vraagt aandacht voor de Bijbel, maar wil bovenal bezoekers helpen hun hart nog meer te openen voor het Woord van God.

De bisschoppen spreken een woord van bemoediging in coronatijd. De bisschoppen roepen op om de maatregelen van de overheid te volgen uit zorg voor de kwetsbaren in onze samenleving. “Een belangrijke zin in de Bijbel is: al wat gij gedaan hebt voor een dezer geringsten van mijn broeders hebt gij voor Mij gedaan. Dus voor Jezus zelf”, zegt kardinaal Eijk. Bisschop Van den Hende zegt met de apostel Paulus: “Niets kan ons scheiden van de liefde van Christus.”

Van 1 tot en met 7 november werd de Nationale Roepingenweek gehouden over de roeping tot het priesterschap, het diaconaat en het religieuze leven. In het bisdom Rotterdam gingen studenten van Vronesteyn in gesprek over roeping en maakten daarvan een videoverslag.

Laurentius zingt (pagina 26)

Het adventslied ‘O kom, o kom, Immanuel’ is lied nummer 512 in Gezangen voor Liturgie. Beluister een fragment op liedbundelgvl.nl of luister het lied via de video hieronder.