Vier Pasen met Tussenbeide

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 30 maart 2021

“In de paastijd begint onze voorbereiding op Pinksteren”, schrijft bisschop Van den Hende in Tussenbeide. (Foto: Ramon Mangold)

Tussenbeide wordt voor Pasen in de parochies en bij abonnees bezorgd

“Wanneer wij op Pasen vieren dat Christus is opgestaan uit de dood, dan is het feest van de verrijzenis niet ons einddoel, maar ten diepste ons vertrekpunt.” Dit schrijft bisschop Van den Hende in het nieuwe paasnummer van Tussenbeide. “In de paastijd begint onze voorbereiding op Pinksteren, het feest van de komst van de Heilige Geest. En evenmin Pinksteren is als einde bedoeld. Het is juist de start om als Kerk met de kracht van de Heilige Geest opnieuw in de wereld van nu in geloof op weg te gaan.”

Tussenbeide wordt voor Pasen in de parochies en bij abonnees bezorgd. Hoofdredacteur Daphne van Roosendaal verwijst in het introductie-artikel naar de website vierpasen.nl, waar de Nederlandse bisschoppen in video’s persoonlijk uitleg geven bij de Goede Week en Pasen. De bisschoppen roepen op om Pasen thuis mee te vieren wanneer er door de coronamaatregelen geen plek is in de kerk. “Natuurlijk kunt u daarbij Pasen ook vieren met deze Tussenbeide”, aldus de hoofdredacteur.

Het paasnummer van Tussenbeide heeft onder meer een artikel over de paasjubelzang, een interview over liefde voor de Bijbel en een bijzondere kruiswegstatie. ‘Laurentius loopt’ bezoekt de parochie in Den Haag Zuid. En Tussenbeide gaat in gesprek over ‘katholiek en sociaal’ in coronatijd. Daarnaast bevat het blad het laatste nieuws over Vronesteyn, bisdomnieuws en lees-, luister- en kijktips.

In dit nummer van Tussenbeide zijn links opgenomen naar onder meer video's en een podcast. Deze zijn hieronder opgenomen.

Laurentius zingt (pagina 16)

De paasjubelzang (ook bekend onder de Latijnse naam Exsultet) is één van de grote poëtische jubelzangen uit de kerkmuzikale traditie. Luister hem hier.

Lees - Kijk - Luister (pagina 18)

De Veertigdagentijd is een tijd van vasten en bidden en van aalmoezen geven. In een reeks online interviews vertellen mensen uit het bisdom Rotterdam over hun diaconale inzet, wat nu extra uitdagend is vanwege corona.

In de podcast 'Wat is waardig sterven volgens het katholieke geloof?' spreekt katholiekleven.nl met dr. Lambert Hendriks, voorzitter van de Katholieke Stichting Medische Ethiek. Op 24 april organiseert die stichting een bijeenkomst over de zorg voor mensen in kritieke en terminale levensfasen. Daarover verscheen in 2020 een document: Samaritanus Bonus, de barmhartige Samaritaan. Een gesprek over palliatieve zorg, euthanasie en de vraag: wat is waardig sterven volgens het katholieke geloof? En over hulp, liefde en nabijheid als je te maken krijgt met het lijden dat je overkomt. Luister de podcast op katholiekleven.nl