“Voor een synodale Kerk” - parochiebestuurders in gesprek

Door: Bisdom Rotterdam maandag 28 maart 2022

Vicaris Egging brengt de reacties van deelnemers in Rotterdam bijeen. (Foto: BIsdom Rotterdam)

Parochiebestuurders in gesprek over de vragen voor de bisschoppensynode

Naast gesprekken die in parochies kunnen worden gehouden als onderdeel van de voorbereiding op de bisschoppensynode “Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio” worden door het bisdom Rotterdam gesprekken gehouden die worden georganiseerd via het netwerk dat de Kerk is. Vicaris-generaal Lex van Deelen en regiovicaris Henri Egging nodigden parochiebestuurders per vicariaat uit op 21 maart (vicariaat Rotterdam) en 22 maart (vicariaat Den Haag).

Leidraad op de avond zijn drie thema’s: vieren, medeverantwoordelijk voor missie, dialoog in Kerk en samenleving. Een van de vragen daarbij is: hoe inspireren gebed en liturgische vieringen bij het nemen van belangrijke beslissingen? “In mijn eigen leven speelt het een rol. Ik vraag om bijstand en vind antwoorden en rust, maar als parochiebestuurder doen we dat eigenlijk niet. Eigenlijk zijn we als bestuurders vooral bezig met het wereldlijke”, reageert een van de deelnemers. Waar het gaat om medeverantwoordelijk voor missie wordt onder meer gesproken over mensen welkom heten aan de deur, gastvrijheid voor iedereen en maatschappelijke ontwikkelingen herkennen als Kerk.

Ook over dialoog in Kerk en samenleving wordt gesproken. Menig deelnemer aan het gesprek vindt het een veelomvattend onderwerp, terwijl het aantal vrijwilligers beperkt is dat taken op dit gebied op zich kan nemen. Vrijwilligers vragen bovendien om een nieuwe aanpak: “We moeten niet direct een claim leggen op mensen voor een vrijwilligerstaak voor lange tijd, maar ze vragen voor een kortdurende taak. En ik moet niet verwachten dat jongere mensen het invullen zoals ik dat doe, met mijn grijze haren.” Actieve deelname van parochianen vraagt om openheid en ruimte, een thuisgevoel, inspirerende vieringen en het bewust zijn van je opdracht als gedoopte, wordt gezegd.

“Het is fijn dat we nu een keer met elkaar over ons geloof hebben gesproken”, constateren de deelnemers. Dat zegt ook vicaris Egging na afloop van de avond in Rotterdam. “Meestal zijn gesprekken in de parochie vooral zakelijk en gericht op het overtuigen van een ander. Onze avond was een mooi en openhartig gesprek. Zeker ook omdat de aanwezigen constateerden dat zij in hun besturen niet op deze manier met elkaar spreken en dat dit nu wel kom gebeuren.”

Groepen in het bisdom die in gesprek willen en daarvan een verslag willen maken, kunnen dit verslag vóór Pasen (15 april) sturen aan het bisdom via het secretariaat van de bisschop (a.d.jong@bisdomrotterdam.nl). Gevraagd wordt om een verslag van maximaal twee pagina’s met een voorblad waarop wordt aangegeven welke personen deelnamen aan het gesprek en waar en wanneer dit werd gevoerd. In gesprek gaan kan met de landelijke handreiking en de gespreksstarter die in het bisdom Rotterdam is gemaakt.