Bisdom maakt ‘gespreksstarter’ voor de synode

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 09 december 2021

In gesprek over communio, participatio en missio en de opdracht van de Kerk

Groepen in het bisdom Rotterdam die in gesprek gaan over de synode kunnen hierbij vanaf nu gebruik maken van de ‘gespreksstarter’ die het bisdom Rotterdam maakte. Op uitnodiging van paus Franciscus vindt er een uitgebreide wereldwijde voorbereiding plaats van de bisschoppensynode die in 2023 wordt gehouden in Rome: ‘Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio’.

De gespreksstarter helpt om het gesprek hierover op gang te brengen. Met een draaischijf kunnen de trefwoorden van de synode (communio, participatio, missio) worden gecombineerd met de drievoudige opdracht van de Kerk (verkondiging, vieren, caritas). Zo kunnen ook de thema’s voor het gesprek in de Nederlandse bisdommen aan bod komen die eerder in de landelijke handreiking zijn uitgewerkt.

Het bisdom Rotterdam organiseert het gesprek voor de synode via het netwerk dat de Kerk is. Zo kunnen veel mensen erbij worden betrokken. Via de Diocesane Caritas Instelling (DCI) worden bijvoorbeeld bijeenkomsten gehouden waarvoor caritasinstellingen worden uitgenodigd en diaconale werkgroepen van parochies. Parochiebesturen worden uitgenodigd per vicariaat. Ook wordt het netwerk van het bisdom aangesproken via de bisschoppelijk gedelegeerden vanuit hun contacten met scholen, met oecumenische partners en met geestelijk verzorgers in ziekenhuizen en verpleeghuizen.

De deelnemers aan deze gesprekken kunnen luisteren naar elkaar en hun eigen ervaringen inbrengen. Zij zullen hun persoonlijke inbreng hebben en ook worden gevraagd om in de voorbereiding in hun omgeving te luisteren en in gesprek te gaan. Daarvoor kunnen zij gebruik maken van de gespreksstarter en de landelijke handreiking.

Daarnaast kunnen ook anderen deelnemen aan het proces door als groep in gesprek te gaan met de gespreksstarter of de landelijke handreiking. De gespreksstarter is verstuurd aan parochies voor verdere verspreiding en om mee aan de slag te gaan. Emeriti ontvingen een exemplaar, pastorale beroepskrachten en religieuzen in het bisdom.

Groepen die in gesprek gaan met de vragen van de synode of de gespreksstarter van het bisdom en die daarvan een verslag willen maken, kunnen dit verslag vóór Pasen (15 april) sturen aan het bisdom via het secretariaat van de bisschop (a.d.jong@bisdomrotterdam.nl). Gevraagd wordt om een verslag van maximaal twee pagina’s met een voorblad waarop wordt aangegeven welke personen deelnamen aan het gesprek en waar en wanneer dit werd gevoerd.