Voorbeeldartikel Kerkbalans: Parochianen doneren bij actie Kerkbalans regelmatig via een overeenkomst

Door: Bisdom Rotterdam maandag 07 oktober 2019

Kerkbalans nodigt jaarlijks uit tot een financiële bijdrage voor de Kerk. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Voorbeeldartikel actie Kerkbalans over doneren via een overeenkomst

Het bisdom Rotterdam stelt zes voorbeeldartikelen en enkele foto's ter beschikking aan parochies om de actie Kerkbalans onder de aandacht te brengen bij parochianen. Het voorbeeldartikel van de maand oktober gaat over doneren via een overeenkomst.

Redacties van parochiebladen en parochiesites mogen de artikelen vrij gebruiken voor publicatie. De artikelen zijn zo geschreven dat zij in elke parochie toepasbaar zijn. Redacties die daar prijs op stellen, kunnen de teksten aanvullen of aanpassen om het meer aan te laten sluiten op de eigen situatie in de parochie. Ook stelt het bisdom enkele foto’s ter beschikking die onder bronvermelding bij de artikelen kunnen worden geplaatst.

Voorbeeldartikel oktober

Parochianen doneren bij actie Kerkbalans regelmatig via een overeenkomst

Regelmatig maken parochianen gebruik van een overeenkomst voor hun financiële steun aan de kerk. Dat is een goede ontwikkeling, want het levert een fiscaal voordeel op. Wilt u ook overwegen een overeenkomst af te sluiten voor de actie Kerkbalans? U helpt de parochie ermee! Hieronder vindt u een uitleg over de voordelen en hoe het werkt.

De parochie is een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI). Wanneer u periodiek geeft en dat laat vastleggen in een overeenkomst tussen u als gever, en de parochie als ANBI, is uw gift fiscaal volledig aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Zo een overeenkomst met de parochie is eenvoudig te regelen. Het precieze fiscale voordeel is afhankelijk van de hoogte van de gift en van uw inkomen. In praktijk zal het vanaf een bijdrage van circa €12,50 per maand de moeite lonen. Via www.berekenhet.nl kunt u dit uitrekenen. Het levert de parochie pas voordeel op wanneer u als gever het fiscale voordeel geheel of gedeeltelijk ten goede laat komen aan de parochie.

Uw gift is een periodieke gift als:

• de gift is vastgelegd in een schriftelijke overeenkomst;
  • de bedragen (minstens één keer per jaar) worden overgemaakt naar de ANBI die in de
  • overeenkomst wordt genoemd;
  • de bedragen steeds (ongeveer) even groot zijn;
  • de bedragen minimaal 5 jaar achter elkaar worden overgemaakt naar dezelfde instelling;
  • de ANBI geen tegenprestatie levert voor de gift.

De periodieke gift eindigt op de einddatum van de overeenkomst (minimaal na 5 jaar) of bij het overlijden van de gever en/of eventueel bij zijn of haar partner. Wanneer de gever bijvoorbeeld onverhoopt werkloos wordt of door andere omstandigheden niet meer aan de minimale looptijd kan voldoen, kan bij de Belastingdienst een vrijstelling worden aangevraagd en hoeft het fiscale voordeel niet te worden terugbetaald.

Overeenkomst afsluiten
Hebt u nog vragen, of wilt u graag een overeenkomst met de parochie afsluiten? Neem dan contact op met het secretariaat van de parochie. Zij kunnen u doorverwijzen naar de juiste persoon.

Onderhoud van het kerkgebouw, en ook het pastoraal team, missionaire en maatschappelijke projecten kosten geld. Daarom is er de actie Kerkbalans. Geeft u om de kerk? Doe dan mee. Samen kunnen we van betekenis zijn en blijven voor de mensen om ons heen. Elke bijdrage is welkom, groot of klein, ieder naar eigen vermogen.