Vronesteyn: In gesprek over de boodschap van de paus voor Roepingenzondag

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 08 april 2021

Foto: Bisdom Rotterdam

‘Jozef heeft in de ogen van God door zijn gewone leven iets bijzonders verwezenlijkt’

In zijn boodschap voor Roepingenzondag 2021 stelt paus Franciscus de persoon van de heilige Jozef centraal: “Hij was niet beroemd en viel niet op. De evangelies vermelden zelfs geen woord over hem. En toch heeft hij in de ogen van God door zijn gewone leven iets bijzonders verwezenlijkt.” Op dinsdag 6 april gingen priester- en diakenstudenten van Vronesteyn en enkele jongere diocesane en reguliere priesters samen met rector Walter Broeders en bisschop Van den Hende in gesprek over de boodschap van de paus.

Bisschop Van den Hende leidt de tekst in tijdens de online ontmoeting, waaraan ook studiebegeleider Liesbeth Stalmeier deelneemt. De Kerk houdt dit jaar een Jozef-jaar, dat op 8 december werd afgekondigd door de paus. “De paus heeft een grote devotie tot de heilige Jozef”, vertelt de bisschop, waarna hij de drie trefwoorden doorneemt die de paus in de boodschap heeft verwerkt: droom, dienstbaarheid, trouw.

De evangelies vertellen over vier dromen die Jozef heeft, waarin hij de stem van God herkent en waarop hij vertrouwt. Zoals de droom waarin de engel hem zegt dat het kind in de schoot van Maria van de Heilige Geest is (Matteüs 1, 20) en de droom waarin een engel hem vertelt met Jezus en Maria te vluchten naar Egypte (Matteüs 2, 13). “Uit de evangelies komt naar voren hoe Jozef in alles voor anderen en nooit voor zichzelf leefde”, schrijft de paus. Bisschop Van den Hende: “Als het gaat om de dienstbaarheid aan Gods plan en aan wat God op je pad brengt, is die dienstbaarheid ook altijd een weg die je alleen kunt gaan in geloof. Daarbij onderstreept de paus het woord ‘trouw’. Dit betekent dat je volhardt in dienstbaarheid aan Gods plan.”

“In de mate waarin je je roeping vervult, maak je het verschil voor God.”

Rector Broeders leidt vervolgens het gesprek waarin ieder een passage uit de tekst noemt die hem heeft geraakt. “Dat is de zin waarin de paus schrijft dat een roeping de rijpheid moet bereiken van de zelfgave uit liefde”, zegt de één. Anderen pikken eruit dat het bij Jozef gaat om “een actief aanvaarden van Gods plannen” en een “attente zorg” en de woorden “wees niet bang”. Paus Franciscus schrijft: “Het zijn de woorden die Hij tot u richt, wanneer u, waar u ook bent, zelfs te midden van beproevingen en onbegrip, ervoor vecht om iedere dag zijn wil te volgen.”

“Een roeping maakt je niet mooier dan je bent”, constateert een van de deelnemers. “Je moet ook niet iemand anders willen zijn. Je mag erop vertrouwen dat je een instrument kunt zijn in Gods hand.” “Dat is het mooie aan het dienstwerk dat er is omwille van Gods plannen”, reageert de bisschop. “Je bent dienstbaar aan het geheel, dat altijd groter is dan jijzelf. Je maakt het verschil in het lichaam van Christus. Het doet er altijd toe zonder dat het op hoeft te vallen, omdat je dienstwerk bijdraagt aan het geheel van Gods heilsplan. In de samenleving wordt daar vaak anders naar gekeken. Dan lijkt het erop dat iets niet meetelt als het niet opvalt. Maar in de mate waarin je je roeping vervult, maak je het verschil voor God.”

Rector Broeders prikkelt tot slot nog met de vraag welk aspect uit de tekst van de paus de deelnemers aan het gesprek uit zouden werken in een preek of getuigenis bij gelegenheid van Roepingenzondag. Zo reageert een van hen: “Ik denk dat ik vanuit de eenvoud van de man Jozef zou aangeven dat God voor iedereen een bijzonder plan heeft.”