Vronesteyn: retraite priesterstudenten en rector Broeders

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 01 september 2021

(Foto: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed via Wikipedia)

Voor de start van het nieuwe studiejaar was er een retraite in de Adelbertabdij

Aan het begin van het nieuwe studiejaar, voorafgaand aan de opening op 31 augustus, zijn de rector en de priesterstudenten van opleidingscentrum Vronesteyn op retraite geweest in de Sint-Adelbertabdij (Egmond-Binnen). De Sint-Adelbertabdij is een van de oudste kloosters in Nederland. Al eeuwenlang wonen er benedictijnen op deze plaats.

In de ochtenden lazen de rector en de studenten samen Paulus’ brief aan de Galaten. “Eenieder had een hoofdstuk van de brief ter bespreking voorbereid”, vertelt priesterstudent Benno van Croesdijk. “Samen dachten wij onder meer na over de goddelijke oorsprong van evangelie en roeping, de plaats van Christus in ons leven en over het vinden van het ware geluk. Dit leverde intense gesprekken op, waarin we als studenten veel konden delen van ons persoonlijk leven.”

Tijdens de retraite volgden de studenten en de rector het gebedsritme van het klooster. De vroege ochtend en de avond brachten zij in stilte door. Ook tijdens de maaltijden werd niet gesproken. De rector en de studenten konden op die momenten mediteren over de Galaten-brief of tijd doorbrengen in gebed.

Op een van de middagen werd een kleine pelgrimage gemaakt naar het heiligdom van Heiloo. Benno van Croesdijk: “Na een lange wandeling baden we samen in de kapel. Ook werden er kaarsen ontstoken voor medestudenten en familieleden.”

“De retraite was ook het moment om afscheid te nemen en kennis te maken”, aldus Benno. “Sander Verschuur was voor de laatste keer mee op retraite, nu hij diaken is gewijd en zijn benoeming heeft ontvangen in de H. Theresiaparochie van Ávila parochie (Dordrecht e.o.). Arno Aardoom was voor de eerste keer mee op retraite. Hij zegde het afgelopen jaar zijn werk op en begint nu met zijn pastorale stage. Voor ons als studenten was de retraite dus ook een goede manier om elkaar beter te leren kennen. Vooral tijdens de pelgrimage was er volop gelegenheid om ervaringen uit te wisselen. Samen met de rector kijken we daarom terug op een geslaagde retraite.”

Wandeling in de omgeving van de Sint-Adelbertabdij. (Foto: Vronesteyn)