Vronesteyn start studiejaar 2022-2023

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 22 september 2022

In de viering stelde de bisschop Benno Croesdijk aan tot acoliet. (Foto: Bisdom Rotterdam)

3 priesterstudenten en 1 diakenstudent voor het bisdom Rotterdam

“We blijven altijd leerling van de Heer. Ik hoop dat jullie dat met mij ook zo beseffen, dat je steeds weer leert op de weg van het evangelie. Bij Jezus’ familie horen (Lucas 8, 19-21) is geen eigen verdienste, maar roeping. En als je geroepen wordt, is het ook nog eens dat je alleen maar kunt antwoorden met de kracht en de inspiratie van Gods Geest.” Op dinsdag 20 september opende Vronesteyn het nieuwe studiejaar met een eucharistieviering in de huiskapel. Bisschop Van den Hende was hoofdcelebrant en hield de homilie.

“Mogen we deze viering aan het begin van een nieuw studiejaar gebruiken om open te staan voor Gods bedoelingen, voor het woord van de Schrift, de kracht van de eucharistie. We mogen ontvangen wat we nodig hebben om als leerlingen van de Heer steeds weer een stap te zetten”, aldus de bisschop. Rector Broeders en spirituaal Franken concelebreren en diaken Van Luijn assisteert in de viering, waarin leden van de staf, studenten en ambassadeurs van Vronesteyn samen vieren.

Rector Broeders heet iedereen welkom. Tot de ambassadeurs van Vronesteyn zegt hij: “Fijn dat u de tijd genomen hebt om bij ons te zijn. Wij zijn vandaag samen in het besef dat iedereen, gewijd of ongewijd, zijn of haar taak vervult op grond van het doopsel. Het is goed om elkaar op deze bijzondere dag te ontmoeten.” De dag voor de opening van het studiejaar startte een onderscheidingsjaar dat Vronesteyn aanbiedt voor mannen die zich oriënteren op hun roeping: het ‘Kom en zie-onderscheidingsjaar’. “Gebed, tijd en begeleiding zijn drie sleutelwoorden om je roeping te kunnen onderscheiden”, zegt de rector daarover.

Priesterstudenten, stafleden en de bisschop. (Bisdom Rotterdam)

Tijdens de eucharistieviering vindt de aanstelling tot acoliet plaats van priesterstudent Benno Croesdijk. “De Heer roept ook in onze tijd priesters en diakens”, zegt de bisschop in zijn homilie. “Als we Benno Croesdijk vanavond aanstellen tot acoliet, beseffen we dat onze aanwezigheid een antwoord is op de uitnodiging van de Heer. Daarom ook dat Benno zojuist in deze viering zei: ‘Hier ben ik.’ Benno, het is een antwoord dat al langere tijd resoneert in je hart: hier ben ik. De Heer ziet ons eerder dan wij Hem zien. Hij kent ons eerder dan wij Hem leren kennen. En als onze band met de Heer mag groeien, is dat niet omdat Hij steeds meer in ons ziet, maar omdat wij steeds meer op Hem gaan lijken en op zijn weg willen verder gaan als zijn leerling.”

De aanstelling tot acoliet gebeurt door gebed in stilte door alle aanwezigen en het gebed dat de bisschop daarna uitspreekt: “Zegen onze broeder, die Gij tot het dienstwerk van acoliet hebt uitgekozen en geef, dat hij die zich aan de dienst van uw altaar heeft toegewijd, trouw het brood des levens uitdeelt aan zijn broeders en zusters; moge hij voortdurend groeien in geloof en liefde tot opbouw van uw kerk.” Daarna overhandigt de bisschop hem de schaal met brood voor de viering van de eucharistie met de woorden: “Leef zo dat u de tafel van de Heer en de kerk waardig kunt dienen.”

Vroeger was de aanstelling tot acoliet een van de kleinere wijdingen. Paus Paulus VI veranderde dit in 1972 in een aanstelling. Omdat de aanstellingen niet enkel verbonden zijn met de voorbereiding op de wijding, maar ook met het doopsel, stelde paus Franciscus de aanstelling tot acoliet, net als de aanstelling tot het lectoraat, recent ook open voor vrouwen. Bisschop Van den Hende: “Als we jou, Benno, vandaag mogen aanstellen tot acoliet, is dit enerzijds dus een teken dat je als priesterstudent een stap zet op de weg naar het gewijde ambt. Aan de andere kant gebeurt de aanstelling op basis van je doopsel en je vormsel als lid van de Kerk van Christus.”

Na de eucharistieviering is er een ontmoeting van de staf en studenten, ambassadeurs en bisschop tijdens een gezamenlijke maaltijd.

• Kijk onderaan deze pagina voor het fotoverslag

Studiejaar 2022-2023

In totaal zijn er voor het bisdom Rotterdam dit studiejaar drie priesterstudenten en één diakenstudent. Verder is er een priesterstudent die dit najaar de priesterwijding ontvangt.

Vronesteyn is het diocesane centrum voor priester- en diakenopleiding van het bisdom Rotterdam. Het is tevens het woonhuis van de rector en van priesterstudenten. Vronesteyn heeft geen eigen studieroute, maar werkt samen waar het gaat om lessen en stage. De studenten zijn vanuit Vronesteyn verbonden met verschillende opleidingsinstellingen.

• 1 priesterstudent en 1 diakenstudent, seminarie Bovendonk te Hoeven
  • 2 priesterstudenten te Utrecht
  • 1 priesterstudent bereidt zich voor op de wijding

Steun Vronesteyn met uw gebed en uw gift bij de start van het nieuwe studie- en vormingsjaar. Dat laatste kan eenvoudig met onderstaand formulier.

Uw gegevens

Als u de bovenstaande velden niet invult, doneert u anoniem.

Met een bedrag van:

Fotoverslag

Klik op de afbeelding voor een vergroting en voor meer foto's.