Wat vraagt God van mij? - Eerste ‘Kom en zie-jaar’ afgerond

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 25 mei 2023

Vier deelnemers ronden het eerste ‘Kom en zie-jaar’ af op Vronesteyn

Op maandag 22 mei sloten vier deelnemers hun ‘Kom en zie-jaar’ af. Dat gebeurde tijdens een bijeenkomst op Vronesteyn. ‘Kom en zie’ is het jaar van onderscheiding rond vragen: Waartoe ben ik geroepen? Waar kan ik mij aan geven? Wat vraagt God van mij? Het werd in 2022-2023 voor het eerst gehouden, van september tot en met mei.

Kom en zie is een verkenningsjaar voor mannen (18-45 jaar) die tijd willen nemen om na te denken over hun toekomst. “Telkens weer gaan mensen samen met God op zoek naar hun toekomst”, vertelt spirituaal pastoor Jeroen Smith. Samen met rector Broeders begeleidt hij het programma. “Christus brengt mensen bijeen in zijn Kerk. Daar helpen we elkaar om samen de weg te gaan die Hij ons wijst. Het zoeken naar je roeping hoef je dus niet alleen te doen. Het is zelfs beter om dat samen met anderen te doen en je daarbij te laten begeleiden door de ervaring van mensen uit de Kerk.”

Dat wordt beaamd in het gesprek deze avond. “Er is zoveel kennis beschikbaar rond roeping en het begeleiden van mensen. Dus goed dat dit programma er is. Ik ben blij dat dit jaar georganiseerd is”, zegt een van de deelnemers bij de terugblik op het programma. Een ander vult aan: “Het was fijn om van gedachten te kunnen wisselen met elkaar, met mensen die met dezelfde vragen rondlopen.”

De drie vaste onderdelen van het ‘Kom en zie-jaar’ zijn de maandelijkse ontmoetingen op Vronesteyn, thuis of in een kerk een wekelijks uur van gebed aan de hand van teksten en vragen, en persoonlijke begeleiding door een priester, diaken of pastoraal werker van het bisdom Rotterdam, die als tochtgenoot met de deelnemer meeloopt.

Elke bijeenkomst op Vronensteyn bestond uit gebed, een gezamenlijke maaltijd en een gesprek over een specifiek onderwerp, zoals: Hoe roept Christus ons? Hoe hebben anderen en heiligen geantwoord? Wat betekent het om priester of diaken te zijn in deze tijd? Wat betekent het om gehuwd te leven, om ongehuwd te leven, wat betekent het celibaat? Ook werd stilgestaan bij Kerstmis en Pasen met concrete vragen in relatie tot roeping: Christus geeft zich helemaal. Wat geven wij?

“Het samen eten was heel goed”, zegt een deelnemer. “Het gesprek kwam dan makkelijk op gang. Dat gebeurde ook op de momenten dat we samen bijbelteksten lazen. Het samen bidden was mooi en de begeleiding was prettig.” Een andere deelnemer vertelt: “Het traject heeft mij structuur gebracht. En rust om te ontdekken wat God van mij wil. Ik had een concrete vraag en heb in dit jaar een antwoord gekregen. Ik wilde mijn leven anders gaan inrichten wat betreft mijn werk. Ik heb in dit jaar keuzes gemaakt en nu een andere baan.”

“Ik had juist geen heldere vraag”, zegt een ander. “Ik liep rond met een onduidelijk gevoel en vage vragen. Dit jaar heeft me geholpen om te komen tot een concrete vraag. En als je een concrete vraag hebt, kun je ook een antwoord vinden. Het programma gaf structuur aan mijn gebedstijden: bidden op vaste tijden en het dan laten rusten. Het jaar gaf me een rode draad en zorgde er zo voor dat ik niet meer in cirkeltjes bleef ronddraaien. Omdat ik zelf geen duidelijke vraag had, zou ik nooit hebben gegoogeld op bijvoorbeeld de vraag: priester of diaken worden? Maar ik heb daar dit jaar wel serieus over nagedacht.”

Het ‘Kom en zie-jaar’ wordt aangeboden door het bisdom Rotterdam samen met de priester- en diakenopleiding Vronesteyn.

De heilige diaken Laurentius in de kapel van Vronesteyn. Laurentius is de patroonheilige van het bisdom Rotterdam.