WJD in het Westland: Maria als (rol)model voor jongeren

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 17 januari 2019

Foto: Ramon Mangold

Maria’s roeping en toewijding zijn een inspiratie en steun voor jongeren in hun geloofsleven

Panama en Ameland staan in het teken van de Wereldjongerendagen 2019. In dit kader was bisschop Van den Hende op 16 januari in Honselersdijk te gast bij de RKJ Westland. Begonnen werd met een eucharistieviering in de pastorie met assistentie van diaken Walter Burgering, gevolgd door een gezamenlijke maaltijd.

De bisschop was uitgenodigd om met de jongeren in gesprek te gaan over de centrale woorden van de Wereldjongerendagen 2019: “Zie de dienstmaagd des Heren, mij geschiede naar uw woord” (Lucas 1, 38).

Ook in 2017 en 2018 koos paus Franciscus een zin uit het eerste hoofdstuk van het evangelie van Lucas, respectievelijk “Grote dingen heeft de Almachtige aan mij gedaan” (1, 49) en “Vrees niet Maria, want gij hebt genade gevonden bij God” (1, 38).

Bisschop Van den Hende legt op 16 januari uit dat paus Franciscus in deze jaren de persoon van Maria, de moeder van de Heer, centraal wil stellen als (rol)model voor de jongeren van nu. De roeping en toewijding van Maria zijn een inspiratie en steun voor jongeren in hun geloofsleven.

In het geloofsgesprek kwamen verschillende vragen aan de orde: Wat betekent het woord roeping voor jou en speelt dit een rol in je leven als gelovige? Ben jij je ervan bewust dat je een roeping hebt gekregen van God, en kun je die roeping onder woorden brengen? Kun jij anderen op het spoor zetten van hun roeping, heb je dat al eens gedaan, ben je je bewust van je verantwoordelijkheid?

De bisschop bracht de thematiek van de WJD ook in verband met het nieuwe diocesane Jaar van de Roepingen. Hij verwees naar de brief die hij schreef aan alle gelovigen van het bisdom en die afgelopen zondag in de parochies is verspreid. Zijn wij in staat om ons persoonlijk en gemeenschappelijk geloof onder woorden te brengen en ervan te vertellen aan andere mensen en nieuwe generaties? Durven we net als Maria te zeggen: hier ben ik, mij geschiede naar uw woord?

Op 16 januari liepen de Nederlandse jongeren in de gastparochie in Panama mee in een Maria-processie. (Foto: Ramon Mangold)