WJD-reünie op Wereldjongerendag bij Tour of Faith

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 29 november 2023

Foto: Bisdom Rotterdam

De reünie is een gezamenlijke bijeenkomst met ruim zestig jongeren uit het bisdom Breda en Rotterdam

Op zondag 26 november was het wereldwijd in de Kerk de Wereldjongerendag in de bisdommen. Ook in het bisdom Rotterdam kwamen jongeren op deze dag samen bij de Tour of Faith. Dat gebeurde in en bij de St. Caeciliakerk in Rotterdam.

Omdat deze bijeenkomst ook WJD-reünie is, is het een gezamenlijke bijeenkomst met ruim zestig jongeren uit het bisdom Rotterdam en Breda. Tijdens de WJD reisden de jongeren van Breda en Rotterdam samen met deelnemers uit het aartsbisdom Utrecht en bisdom Roermond. Bisschop Van den Hende is hoofdcelebrant in de eucharistieviering, waarmee de ontmoeting begint. Diaken Iwan Osseweijer assisteert en pastoraal werker Rutger van Breemen is lector. Later bij de ontmoeting zijn ook priesters aanwezig die vanuit het bisdom Breda meereisden naar de Wereldjongerendagen in Lissabon.

De Wereldjongerendag in de bisdommen valt samen met het feest van Christus Koning, op de laatste zondag van het kerkelijk jaar. “Het feest van Christus Koning werd in de vorige eeuw ingevoerd door paus Pius XI, in 1925 tussen de Eerste en de Tweede Wereldoorlog in”, vertelt bisschop Van den Hende in zijn homilie. “Het was zeker in Europa, maar ook daarbuiten een tijd van crisis, met een economische crisis en ook spanningen tussen landen. En er was grote armoede. Paus Pius XI heeft toen heel centraal willen stellen de persoon van Jezus Christus als degene die Koning is voor ons allemaal.”

“Jezus ‘koning’ noemen betekent niet dat Hij lijkt op de koningen van onze wereld. Noch de koningen in onze tijd, noch die in de tijd van de Schrift”, preekt de bisschop. “Toch heeft paus Pius XI Jezus ‘koning’ genoemd. Omdat we Hem mogen vragen om met zijn liefde en zijn vrede onze wereld te leiden. Om met zijn liefde en zijn vrede ons hart richting te geven en gericht te houden op het Koninkrijk van God.”

De evangelielezing (Matteüs 25, 31-46) gaat deze zondag over de werken van barmhartigheid. “De laatste zondag van het kerkelijk jaar is een mooie gelegenheid om stil te staan bij hoe je leven als leerling van Jezus het afgelopen jaar is gelopen. Wat heb je van de liefde van God terechtgebracht? Wat is er in jouw woorden en daden aan barmhartigheid gebeurd?” oppert de bisschop. “Als we zien dat dit te weinig is geweest en dat we nog barmhartiger kunnen zijn, komen de goede voornemens voor het nieuwe jaar als vanzelf, omdat we als leerlingen van Jezus steeds mogen en ook willen groeien in wat de Heer ons leert en voorhoudt. Zo kan het Rijk van God groeien in ons hart en in de harten van anderen”, aldus de bisschop.

Daarna is het tijd voor koffie en thee. Vrijwilligers van de parochie, die gastheer en gastvrouw zijn, hebben het klaargezet en helpen mee om alles in goede banen te leiden. In de ruimte bij de kerk is het een gezellige drukte. Er worden volop herinneringen aan de WJD opgehaald en dat gaat door als daarna diaken Osseweijer een film start. Alle hoogtepunten van de reis zijn erin opgenomen en men verveelt zich geen moment. De ontmoeting wordt zoals gebruikelijk afgesloten met een gezamenlijke maaltijd, waarvoor iedereen iets heeft meegenomen.

• In het Geloofsgesprek op NPO2 waren deze ochtend Kjeld en Svinthe Duwel te gast. Vanuit de St. Victor kerk in Noordwijkerhout vertelden zij over hun WJD-ervaringen: “Een WJD om nooit te vergeten”

Klik op de foto voor een vergroting en op de pijltjes voor meer afbeeldingen: