WJD: Voorbereidingen in parochies en bisdom

Door: Bisdom Rotterdam maandag 10 oktober 2022

Diaken Jos van Adrichem tijdens het taakveldoverleg jongeren. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Ontmoeting rond de voorbereiding op de Wereldjongerendagen

Op dinsdag 27 september kwam het taakveldoverleg jongeren bij elkaar op het bisdombureau in Rotterdam. In het taakveldoverleg ontmoeten pastorale beroepskrachten uit parochies elkaar periodiek om te spreken over activiteiten voor jongeren in het bisdom en parochies. Op uitnodiging van Desirée Bühler, medewerker jongerenpastoraat, werd deze keer gesproken over de Wereldjongerendagen (WJD) en de voorbereidingen in parochies en het bisdom.

Tijdens het taakveldoverleg schetst Desirée Bühler de stand van zaken waar het gaat om de reis en de voorbereiding. Inmiddels is een folder beschikbaar voor jongeren. Na de Tour of Faith van 25 september is nu de eerstvolgende jongerenontmoeting rond het WJD-kruis dat van 23 tot en met 25 oktober door het bisdom Rotterdam trekt. De tocht van het WJD-kruis is een landelijke activiteit van Jong Katholiek.

Bij de voorbereiding op de WJD in het bisdom Rotterdam speelt de DOCAT een belangrijke rol. De DOCAT, met de sociale leer van de Kerk uitgelegd voor jongeren, werd tijdens de WJD in Krakau (2016) gepresenteerd. Recent verscheen de Nederlandse vertaling. In een video nodigt bisschop Van den Hende jongeren uit het bisdom persoonlijk uit om mee te gaan naar de WJD en de DOCAT te gebruiken in de voorbereiding.

Vanwege die aandacht voor de sociale leer van de Kerk vertelt diaken Jos van Adrichem tijdens het taakveldoverleg op 27 september over de campagne van Caritas Internationalis ‘Together we’. In deze campagne staan centraal de zorg voor de schepping als ons gemeenschappelijk huis en de zorg voor de armen. Diaken Van Adrichem is voorzitter van de Diocesane Caritas Instelling (DCI). “De campagne ‘Together we’ zet in op bewustwording en actie”, legt hij uit. Hij spreekt over de mogelijkheden om hier voor jongeren de DOCAT bij te betrekken en de campagne ‘Together we’ ook te verbinden met DiaconAction.

In november 2022 start de inschrijving voor de WJD en worden het reisprogramma en de reissom bekendgemaakt. Er is een kernteam dat de WJD voor jongeren in het bisdom Rotterdam en Breda voorbereidt. Dit bestaat uit Sander Verschuur pr., diaken Iwan Osseweijer, Derek Mekking, Desirée Bühler en vanuit het bisdom Breda Fredi Hagedoorn. De WJD-reis waar de jongeren voor worden uitgenodigd is een gezamenlijke reis van vier bisdommen (Breda, Utrecht, Roermond, Rotterdam) in samenwerking met Huis voor de Pelgrim.

Twee leden van de kerngroep over de WJD

Sander Verschuur is priester in de H. Theresia van Ávila parochie (Drechtsteden) en lid van het kernteam dat voor de bisdommen Rotterdam en Breda de WJD-reis voorbereidt. Fredi Hagedoorn is pastoraal werkster in Bergen op Zoom en lid van het kernteam vanuit het bisdom Breda. Hun eerste WJD was die in 2005 in Keulen. Het was een onvergetelijke ervaring zeggen ze, die ze een nieuwe generatie jongeren van harte gunnen.

“De WJD in 2005 in Keulen was mijn eerste ontmoeting met de Wereldkerk”, vertelt Sander. “Natuurlijk wist ik dat de Kerk groter was dan mijn eigen parochiekerk, maar zo groot dat had ik toch niet verwacht. De meeste indruk maakte de laatste nacht op het veld. De hele week wordt het steeds wat drukker en massaler en dan is er eucharistische aanbidding op het veld en voel je hoe de rust over je heen komt. Die rust heb ik meegenomen van de WJD: de rust om te kunnen bidden waar ik ook ben en te ervaren dat God naar mij omziet.”

Fredi: “Toen ik op de middelbare school zat, ging ik samen met mijn ouders en zus regelmatig naar de kerk. Heel vaak waren we de enige jonge mensen. Wat een feest was het in Keulen! Ik ontmoette er voor het eerst meer jongeren die ook naar de kerk gingen. Met sommigen van hen ben ik nog steeds bevriend. Ik voelde God heel dichtbij tijdens die WJD en zag dat de Kerk bruist en leeft en jong is. Het gaf mijzelf de moed om theologie te studeren en actief te worden in het jongerenpastoraat.”

Ze hopen dat veel jongeren zich aanmelden voor deze WJD. “Door samen op reis te gaan, ben je als jongere even weg van huis en kun je nadenken over je leven en over God”, vertelt Fredi. “Je ontmoet andere jongeren die met geloof bezig zijn en vieren in een kerk met alleen maar jongeren is ontzettend feestelijk. In Lissabon komen jongeren van over de hele wereld samen. Het is indrukwekkend om de paus van dichtbij te zien en te voelen dat honderdduizenden jongeren ook samen stil kunnen zijn.” En Sander zegt: “De WJD wil je niet missen als jongere. Het is een ervaring die je leven kleurt. Het is leuk, intens en soms ook vermoeiend. Tegelijkertijd leer je anderen kennen die ook met het geloof bezig zijn, doe je een prachtige ervaring op en leer je je eigen grenzen verleggen.”

WJD 2019: jongeren kijken uit naar de aankomst van de paus. (Foto: Ramon Mangold)