Zoetermeer start Kerkbalans vanuit gebed en met de opdracht om te bouwen aan een beschaving van liefde

Door: Bisdom zondag 21 januari 2018

Vicaris-generaal Tjeerd Visser opent met gebed en een kort woord. (Foto: Peter van Mulken)

Diocesaan startmoment Kerkbalans in Zoetermeer

Met bijna 100 mensen start de H. Nicolaasparochie in Zoetermeer samen met de Protestantse Gemeente Zoetermeer de actie Kerkbalans 2018. Penningmeester Peter Albers heet rond 12.00 uur iedereen welkom in parochieel centrum De Kapelaan. Hij legt het programma van de middag uit, waarbij aan het eind de lopers van Kerkbalans de enveloppen uitgereikt krijgen die ze deze week zullen bezorgen. Daarna opent vicaris-generaal Tjeerd Visser met een kort woord en met gebed voor zegen over de actie.

“U kent het fenomeen van de bitcoins”, vertelt hij, “maar kent u ook de bidcoin? Onze bisschop, Mgr. Van den Hende, heeft een Jaar van Gebed afgekondigd voor het bisdom Rotterdam. Je zou denken dat gebed en geld niets met elkaar te maken hebben, maar dat is niet waar. Om te kunnen blijven bidden, is geld nodig. En als we bidden, worden we ons meer bewust dat we niet zelf in het middelpunt staan, maar onze naaste en God.” Een kaarsje dat wordt uitgereikt mag hieraan herinneren. Ook heeft het bisdom als klein presentje een pen met het icoontje van het Jaar van Gebed. Daarover zegt de vicaris met een knipoog: “Die kunt u gebruiken om een zeker bedrag uit te schrijven voor uw kerk.”

Kerkrentmeester Rik Buddenberg van de Protestantse Gemeente Zoetermeer houdt een korte inleiding over de betekenis van de kerk anno nu. Hij schetst de maatschappelijke ontwikkeling, waarin onder meer mobiliteit en het wegvallen van grenzen spelen. “Dat heeft ons leven verruimd. Maar het kan ook een gevoel van desoriëntatie geven. We ontdekken de waarde van het lokale opnieuw. Je eigen gemeente.” In deze situatie wordt de kerk uitgedaagd om over geloof en God te spreken, geloofsoverdracht vorm te geven en diaconaal-maatschappelijk aanwezig te zijn. “Veel tijdgenoten verlangen naar meer dan het eigen ik, verlangen naar een leven met God en met elkaar”, stelt hij. En hij voegt eraan toe: “Hartstocht is nodig. Sta voor je geloof en straal dat uit in woord en daad.”

Nu komt het op de lopers aan als ze de komende week met inzet en enthousiasme de brieven bezorgen.

Na een muzikaal intermezzo door Nelma van Zanen van de H. Nicolaasparochie, spreekt Kerkbalansconsulent Ad Sosef tot slot een kort woord tot de verzamelde vrijwilligers. Achter de schermen is de afgelopen maanden hard gewerkt om de actie voor te bereiden. Nu komt het op hen aan als ze de komende week met inzet en enthousiasme de brieven bezorgen. In totaal zijn er in Zoetermeer zo’n 400 katholieke en protestantse lopers actief.

In de H. Nicolaaskerk naast De Kapelaan bespeelt Ronald de Jong van de Protestantse Gemeente het orgel. Langzaam maar zeker tikt de klok door naar 13.00 uur. En dan luiden pastoor Jaap van der Bie en dominee Kees Wesdorp de klok van de H. Nicolaaskerk, terwijl ook in de nabijgelegen Oude Kerk van de Protestantse Gemeente en andere kerken het gebeier klinkt. De start van de actie Kerkbalans is een feit.

Terwijl de lopers voor de actie Kerkbalans de kerk uitgaan en hun enveloppen in ontvangst nemen, wordt vanuit de kerk een live verbinding gemaakt met de landelijke Facebook-uitzending vanuit Baarn. Communicatiemedewerker van het bisdom Daphne van Roosendaal vertelt hoe Zoetermeer de actie is begonnen, vanuit gebed en met de opdracht om te bouwen aan een beschaving van liefde.